Το δυστύχημα – έγκλημα των Τεμπών, στις 28 Φεβρουαρίου 2023, αποτελεί τη με γαλύτερη σιδηροδρομική τραγωδία στην ιστορία της Ελλάδας, αλλά και ένα από τα με γαλύτερα σιδηροδρομικά δυστυχήματα παγκοσμίως. Η σύγκρουση επιβατικού τρένου Instersity, που εκτελούσε το δρομολόγιο Αθήνα- Θεσσαλονίκη, με εμπορική αμαξοστοι χία αλλά και η ανάφλεξη που ακολούθησε τη σύγκρουση είχαν ως τραγικό αποτέλεσμα να χάσουν άδικα τη ζωή τους 57 άνθρωποι και να τραυματιστούν δεκάδες ακόμη – κά ποιοι εξ αυτών πολύ σοβαρά.
Στο από 27 Φεβρουαρίου 2025 πόρισμα για τα Τέμπη του Σιδηροδρομικού Τομέα του Εθνικού Οργανισμού Διερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων και Ασφάλειας Μεταφορών (ΕΟΔΑΣΑΑΜ) γίνεται αναφορά στις οντότητες των οποίων οι αρμοδιότητες σχετίζονται με την έρευνα. Πιο συγκεκριμένα αναφέρονται ο ΟΣΕ, η Hel lenic Train, η ΕΡΓΟΣΕ, η Πυροσβεστική Υπηρεσία, η Τροχαία, η Γενική Γραμματεία Πο λιτικής Προστασίας, το ΕΚΑΒ, η Ομάδα αναγνώρισης θυμάτων καταστροφών της Ελλη νικής Αστυνομίας, ο Οργανισμός Σιδηροδρόμων της ΕΕ (ERA) και η Γενική Διεύθυνση Κινητικότητας και Μεταφορών της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (DG Move). Παράλληλα, ως προς την πραγματική περιγραφή των γεγονότων που έλαβαν χώρα από το συμβάν μέ χρι και το τέλος των υπηρεσιών διάσωσης στο πόρισμα αναφέρονται, μεταξύ άλλων, ότι: «Κατά τις πρώτες 3 ώρες μετά τη σύγκρουση…. αξιωματικοί του Ελληνικού Στρατού και της Πολεμικής Αεροπορίας……έφτασαν στο σημείο….».
Η ως άνω εμπλοκή του στρατού στη διαχείριση μετά τη σύγκρουση των δύο τρένων επιβεβαιώνεται και επισήμως από την ενημέρωση της Κυβέρνησης αλλά και από δημο σιεύματα στον έντυπο και ηλεκτρονικό τύπο. Πιο συγκεκριμένα, στα δημοσιεύματα ανα φέρονται: «Ο Αρχηγός ΓΕΣ ….μετά από επικοινωνία με το Στρατηγό….έδωσε εντολή στο Διοικητή 1ης Στρατιάς…. να διαθέσει δυνάμεις κυρίως του Μηχανικού με γερανοφόρα οχήματα, προκειμένου να συνδράμουν στον απεγκλωβισμό». Επίσης, εκτός από το Μη χανικό συνέδραμε στη διαχείριση και το Υγειονομικό του Στρατού. Ωστόσο, όπως προ κύπτει από το φωτογραφικό και βιντεοληπτικό υλικό μεταξύ 1ης και 4ης Μαρτίου στο σημείο εμφανίζονται και ανώτατοι αξιωματικοί της Πολεμικής αεροπορίας καθώς και αξιω ματικοί του ΝΑΤΟ.
Με δεδομένα τα παραπάνω
Ερωτάται ο αρμόδιος Υπουργός:
1. Ποιος ήταν ο ακριβής ρόλος του Υπουργείο Εθνικής Άμυνας και του Γενικού Επιτελείου Εθνικής Άμυνας στη διαχείριση του τόπου του συμβάντος;
2. Εκτός από το Μηχανικό και το Υγειονομικό ποια άλλα σώματα συνέδραμαν και με ποιες εντολές;
3. Υπήρξαν αξιωματικοί των Ενόπλων Δυνάμεων που δεν προέρχονταν από τα παραπάνω σώματα στο σημείο, αν ναι, γιατί, από ποιους κλήθηκαν και με τι ε ντολές;
4. Ποιες ήταν ακριβώς οι αρμοδιότητές τους και σε ποιους αναφέρονταν εκτός από τη φυσική ηγεσία του Στρατού;
5. Υπήρξε ή όχι παρουσία Ανώτατων Αξιωματικών της Πολεμικής Αεροπορίας και αν ναι για ποιο λόγο; Ποια ήταν η εμπλοκή τους στο σημείο της τραγωδίας;
6. Υπήρξε ή όχι παρουσία είτε Ελλήνων, είτε αλλοδαπών αξιωματικών του ΝΑΤΟ; Αν ναι, ποιος ο λόγος της παρουσίας τους στο σημείο της τραγωδίας;