Με την θέση σε ισχύ του Κώδικα Μετανάστευσης με το νόμο 5038/2023, (ΦΕΚ Α’81), σκοπός ήταν η πληρέστερη ανταπό κριση της μεταναστευτικής πολιτικής στις σύγχρονες ανάγκες της ελληνικής κοινωνίας και της ελληνικής οικονομίας, η απλούστευση και διαφάνεια των διοικητικών διαδικασιών, καθώς επίσης και η αποτελεσματικότητα και ταχεία αντα πόκριση των υπηρεσιών μίας στάσης στις προβλεπόμενες διαδικασίες νόμιμης μετανάστευσης. Στα πλαίσια εφαρμογής του νέου Κώδικα Μετανάστευσης εξεδόθη πρόσφατα η υπ’ αριθμ. 56/23.12.2024 Πράξη Υπουργικού Συμβουλίου (ΦΕΚ Α’210/30.12.2024), με την οποία καθορίστηκε ο ανώτατος αριθμός θέσεων για εξαρτημένη και εποχική εργασία ανά ειδικότητα απασχόλησης πολιτών τρίτων χωρών, για το έτος 2025, με την οποία οι διαθέσιμες θέσεις εργασίας κατανέμονται σε όλη τη χώρα και όχι ανά γεωγραφική περιφέρεια, όπως ίσχυε μέχρι τώρα. Επιπλέον, σύμφωνα με την Εγκύκλιο με αριθμό 287457/27.11.2024 με θέμα «Ηλεκτρονική υποβολή αιτημάτων εργοδοτών για την έγκριση απασχόλησης πολιτών τρίτων χω ρών», η διαδικασία υποβολής των αιτήσεων μετάκλησης πολιτών τρίτων χωρών, είναι πλέον ηλεκτρονική, και τα αιτήματα που υποβάλλονται μετά την 01.01.2025 θα υποβάλλονται ηλεκτρονικά και οι θέσεις θα δεσμεύονται σύμφωνα με την προαναφερό μενη Πράξη με αριθμό 56, με την οποία προβλέπεται η μετάκληση 89.290 εργαζομένων από τρίτες χώρες εντός του 2025. Σχετικά με την Διαδικασία Έγκρισης Απασχόλησης επί των αιτημάτων των εργοδοτών, από την αρμόδια υπηρεσία μιας στάσης των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων και Ασύλου, που εξετάζει το σύνολο των ειδικών προϋποθέσεων απα σχόλησης και θεωρητικά έχει στόχο την επιτάχυνση της διαδικασίας μετάκλησης, μέχρι και την έλευση των εργαζομέ νων και την ανάληψη της εξαρτημένης ή εποχικής εργασίας, μεσολαβεί μια σύνθετη διοικητική διαδικασία, με επιμέ ρους στάδια – στάσεις, στις οποίες εντοπίζονται ομολογημένες από τον πρώην Υπουργό Μετανάστευσης καθυστερή σεις, αναφέροντας ενδεικτικά, ότι “απαιτούνται 38 στάσεις προκειμένου να έρθει να εργαστεί στην Ελλάδα ένας εργα ζόμενος εκτός ΕΕ και ότι κάποιες από τις στάσεις αυτές, είναι τόσο αργές που καθιστούν συχνά την όλη διαδικασία ανέφικτη”.
Κομβική σημασία στην όλη σύνθετη διοικητική ενέργεια, έχουν οι αρμόδιες προξενικές Αρχές, οι οποίες κατά κανόνα είναι υποστελεχωμένες με συνέπεια, ακόμη κι αν η υπηρεσία μίας στάσης της Αποκεντρωμένης Διοίκησης θεωρήσει την έγκριση της μετάκλησης και τη διαβιβάζει αμελλητί ηλεκτρονικά μαζί με τη σύμβαση εργασίας στην αρμόδια προ ξενική Αρχή, εντούτοις, μείζον πρόβλημα δημιουργεί ο τρόπος και χρόνος έκδοσης της θεώρησης εισόδου (visa), για τη μετάκληση εργαζομένων, που εκτελούνται από το προσωπικό των, κατά κανόνα υποστελεχωμένων, πρεσβειών. Το γεγονός αυτό, δηλαδή η έλλειψη προσωπικού στις Διπλωματικές εκπροσωπήσεις μας, στις Πρεσβείες και τα Προξενεία δημιουργεί σημαντικά προβλήματα και ακόμη κι αν επιταχυνθούν οι εσωτερικές διαδικασίες, που προβλέπονται από τον Κώ δικα Μετανάστευσης, εάν εξακολουθήσει να υπάρχει αδυναμία εξυπηρέτησης των αιτήσεων από τις αντίστοιχες διπλωματικές αρχές, δεν μπορεί να αντιμετωπιστεί ουσιωδώς και αποτελεσματικά η διαδικασία μετάκλησης. Πλέον του προβλήματος του χρόνου θεώρησης, χρήζει απάντησης και διερεύνησης και ο λόγος, που ενώ οι αιτήσεις των εργοδοτών και οι αντί στοιχες εγκρίσεις από την ελληνική Αρχή, ανταποκρίνονται στον προβλεπόμενο αριθμό θέσεων, σύμφωνα με τις σχε τικές υπουργικές πράξεις, εντούτοις, ελάχιστο ποσοστό αποκτά θεώρηση εισόδου και εισέρχεται προς εργασία στην Χώρα, αφήνοντας κενές προβλεπόμενες θέσεις.
Επειδή, η σύντμηση του χρόνου ως προς την θεώρηση εισόδου (visa) σε Πρεσβεία της Ελλάδος στη χώρα προέλευσης του εργαζομένου είναι καίριο θέμα που χρήζει άμεσης αντιμετώπισης, διότι επηρεάζει την όλη διοικητική διεκπεραίωση.
Επειδή, η αποστολή πρόσθετου προσωπικού στις Πρεσβείες ενδιαφέροντος μας είναι αρμοδιότητας του Υπουργείου Εξωτερι κών, το οποίο φέρει την αποκλειστική ευθύνη. Το αρμόδιο Υπουργείο Εξωτερικών, δια της στελέχωσης των πρεσβειών μας αριθμητικά και ποιοτικά, αποτελεί αναγκαίο κρίκο στην σύνθετη διοικητική διαδικασία της μετάκλησης και συνεπηρεάζει την αποτελεσματική και ταχεία εφαρμογή της εσωτερικής διοικητικής διαδικασίας.
Επειδή, είναι φανερό ότι η υφιστάμενη διαδικασία μετάκλησης πολιτών τρίτων χωρών δεν έχει καταφέρει να ανταποκριθεί στις σύγχρονες απαιτήσεις της αγοράς εργασίας, με αποτέλεσμα επιχειρήσεις πολλών κλάδων της οικονομίας να μην δύνανται να καλύπτουν τις ανάγκες τους με εποχιακό ή άλλο εξειδικευμένο προσωπικό.
Κατόπιν τούτου, ερωτάται ο κ. Υπουργός:
Αναγνωρίζει τα ανωτέρω προβλήματα και την ίδια ευθύνη του το Υπουργείο Εξωτερικών και ποια η πολιτική του βούληση ως προς την θεραπεία των πλημμελειών αρμοδιότητάς του, που δυσχεραίνουν την διαδικασία για τη μετάκληση εργαζομένων, ώστε να ανταποκριθούμε στις σύγχρονες απαιτήσεις της αγοράς εργασίας;