Επιτακτική ανάγκη η λήψη μέτρων από την Πολιτεία για την αντιμετώπιση των αλλεπάλληλων τροχαίων και σιδηροδρομικών ατυχημάτων στην οδό Βόλου, στη Λάρισα

Για πολλοστή φορά οι κάτοικοι της Λάρισας βρέθηκαν αντιμέτωποι με την ολιγωρία της Πολιτείας,  ανυπεράσπιστοι απέναντι στην αμείλικτη πραγματικότητα ενός ακόμα θανατηφόρου σιδηροδρομικού  δυστυχήματος, όπως αυτό που συνέβη τον περασμένο Ιούνιο, στην οδό Βόλου: Ένας συμπολίτης μας  έχασε άδικα τη ζωή του, όταν το αυτοκίνητό του παρασύρθηκε από το διερχόμενο τρένο σε διάβαση με  προβληματικές μπάρες, στη συνοικία του Αγίου Γεωργίου. 

Οι συνθήκες, στις οποίες έγινε το τραγικό δυστύχημα, προκαλούν φρίκη, ενώ οι αρμόδιοι μεταθέτουν τις  ευθύνες ο ένας στον άλλον, τη στιγμή που ένας νέος άνθρωπος έχασε τη ζωή του και που εκατοντάδες  μαθητές διασχίζουν καθημερινά το συγκεκριμένο δρόμο, προκειμένου να φτάσουν στα δύο μεγάλα  σχολεία της περιοχής. 

Η οδός Βόλου, πολυσύχναστη για οχήματα και πεζούς, είναι επίσης δρόμος διέλευσης βαρέων οχημάτων  και τα ατυχήματα, αυτοκινητικά και σιδηροδρομικά, είναι εξαιρετικά συχνά εκεί. 

Αξιοσημείωτο είναι ότι, αν και τα σιδηροδρομικά ατυχήματα αποτελούν μόλις το 2% των τροχαίων  πανευρωπαϊκά, ευθύνονται τουλάχιστον για το 30% των θανάτων στους σιδηροδρόμους, σύμφωνα με  στοιχεία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.  

Στη χώρα μας, οι παρασύρσεις πεζών από διερχόμενα τρένα κατά μήκος της γραμμής αποτελούν την  κυριότερη μορφή σιδηροδρομικών δυστυχημάτων. Τα επίσημα στοιχεία καταδεικνύουν ότι τα τελευταία  χρόνια έχασαν τη ζωή τους σε σιδηροδρομικά δυστυχήματα πενήντα έξι (56) άνθρωποι και  τραυματίστηκαν σοβαρά τριάντα εννέα (39), ενώ ο φόρος αίματος θα ήταν ακόμα βαρύτερος το 2020, αν  η ΤΡΑΙΝΟΣΕ δεν είχε αναστείλει τις μετακινήσεις λόγω της πανδημίας από τον Μάρτιο της ίδιας χρονιάς  και για μεγάλο διάστημα. 

Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της Έκθεσης ασφαλείας για το 2020, της Ρυθμιστικής Αρχής  Σιδηροδρόμων, κατά μήκος του Εθνικού Σιδηροδρομικού Δικτύου των 2500 χιλιομέτρων, το σύνολο των  ισόπεδων διαβάσεων είναι 1236. Από αυτές, μόνον οι 684 είναι ενεργητικές, δηλαδή είτε φυλάσσονται  από φύλακα είτε διαθέτουν μπάρες και ηχητική και φωτεινή σήμανση, ή και τα δύο. Οι υπόλοιπες 552  είναι παθητικές, δηλαδή παντελώς αφύλακτες.  

Οι μηχανοδηγοί έχουν εδώ και χρόνια επισημάνει τον κίνδυνο των ισόπεδων διαβάσεων εντός του αστικού  ιστού, τονίζοντας την αναγκαιότητα περίφραξης των γραμμών εξαιτίας της επικινδυνότητας των  πεζοδιαβάσεων, αλλά και του κινδύνου ηλεκτροπληξίας, καθώς και της κατασκευής πεζογεφυρών σε  κομβικά σημεία. 

Ως μέλος της Επιτροπής Οδικής Ασφάλειας της Βουλής, έχω μεταφέρει πολλές φορές στις συνεδριάσεις  της τις διαμαρτυρίες και τα αιτήματα των κατοίκων της περιοχής για το θέμα αυτό. 

Επιπλέον, στις 29/01/2020 είχα καταθέσει σχετική Ερώτηση στον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών,  ζητώντας να προβεί στα αναγκαία μέτρα, προκειμένου να μη θρηνήσουμε άλλα θύματα, αλλά και να  υλοποιηθεί επιτέλους η Περιφερειακή Οδός της Λάρισας, με τη σύνδεση Βόλου-Κόμβου Βιοκαρπέτ Περιφερειακής Τρικάλων, που αποτελεί και πάγιο αίτημα των Φορέων της συνοικίας Αγίου Γεωργίου

Ακόμα, στις 22/06/2020, με επιστολή μου προς τον ίδιο Υπουργό, είχα επαναλάβει τα αιτήματα αυτά,  διαβιβάζοντάς του νέα επιστολή των Φορέων της Συνοικίας Αγίου Γεωργίου, την οποία απηύθυνα επίσης  στο Υπουργείο Εσωτερικών, στην Περιφέρεια Θεσσαλίας, στην Αποκεντρωμένη Διοίκηση Θεσσαλίας Στερεάς Ελλάδας και στον Δήμο Λάρισας. Δυστυχώς, τίποτα δεν έχει ευοδωθεί μέχρι σήμερα. 

Σημειωτέον ότι, η 3η Δημοτική Κοινότητα Λάρισας έχει καταθέσει στο παρελθόν πρόταση για την  κατασκευή δύο πεζογεφυρών στις οδούς Κάρλας και Κ. Καβάφη και η παρούσα δημοτική Αρχή είχε  ξεκινήσει προ ετών μια προσπάθεια, με την εκπόνηση μελετών μέσω μιας Α.Ε. Εταιρείας Δημοσίου, η  οποία στη συνέχεια καταργήθηκε και το εγχείρημα ναυάγησε. 

Είναι πολλά τα ζητήματα που ταλανίζουν τη συγκεκριμένη περιοχή και έχουν οδηγήσει στον σημερινό  τραγικό απολογισμό: 

1ον) Κατά μήκος των γραμμών εντός της πόλης, όπως στις οδούς Σαπφούς, Παλαιολόγου, Λατταμύα,  Κάρλας, τα πεζοδρόμια είναι περιορισμένης πρόσβασης και γεμάτα αγριόχορτα, τα οποία κόπηκαν μετά  το πρόσφατο δυστύχημα, και οι διαβάσεις δεν καθαρίζονται  

2ον) Κατά μήκος της οδού Κάρλας υπάρχουν κιγκλιδώματα προστασίας μόνο κατά τόπους και όχι παντού

3ον) Κατά τη διέλευση της αμαξοστοιχίας δεν υπάρχει έντονη φωτεινή και ηχητική σήμανση

4ον) Οι αμαξοστοιχίες δεν φέρουν ένα έντονο, παλλόμενο φως, ώστε να διακρίνονται στο σκοτάδι, στην  αντανάκλαση του ήλιου και σε δύσκολες καιρικές συνθήκες 

5ον) Τέλος, στις διαβάσεις για πεζούς δεν υπάρχουν ειδικοί διάδρομοι για εμποδιζόμενα άτομα, τυφλούς,  μητέρες με καροτσάκια και ποδηλάτες. 

Είναι επιβεβλημένο συνεπώς, να διερευνηθούν και να αποδοθούν οι ευθύνες που αναλογούν στους  αρμόδιους:  

Να μας πληροφορήσει άμεσα η ΤΡΑΙΝΟΣΕ για τις συνθήκες του πρόσφατου δυστυχήματος που πλήρωσε  με τη ζωή του ο τριαντάχρονος, που παρασύρθηκε από τον σιδηρόδρομο και να εξηγήσει α) ποιοι είναι  υπεύθυνοι που η μπάρα της διάβασης ήταν χαλασμένη, που δεν λειτουργούσε η σήμανση και που η  διάβαση ήταν αφύλακτη και με προβληματική ορατότητα, καθώς και, εάν προβλέπεται σχετική ποινή, ποια  είναι αυτή, β) με πόση ταχύτητα έτρεχε η αμαξοστοιχία, ποια υπηρεσία ελέγχει την ταχύτητα των  αμαξοστοιχιών, εάν υπάρχει επιβολή ποινής για υπέρβαση ταχύτητας, και ποια είναι αυτή και τέλος γ) εάν  η εν λόγω αμαξοστοιχία πληρούσε τις προδιαγραφές ασφαλείας, καθώς και αν προβλέπεται ποινή στην  περίπτωση μη ικανοποιητικού ελέγχου των αμαξοστοιχιών, και ποια είναι αυτή. 

Επειδή είναι η πολλοστή φορά που θρηνούμε θύματα στο συγκεκριμένο σημείο, ενώ περίοικοι, οδηγοί  και ιδιαίτερα τα παιδιά βιώνουν ένα καθημερινό μαρτύριο 

Επειδή παρατηρείται τεράστια αδιαφορία εκ μέρους των Αρχών παρά τις αλλεπάλληλες σχετικές  παρεμβάσεις και είναι καθήκον της Πολιτείας να προλαμβάνει, προασπίζοντας την ασφαλή διαβίωση και  τις ζωές των πολιτών, με όλα τα μέσα που διαθέτει 

Ερωτάται ο αρμόδιος Υπουργός: 

1. Σε τι ενέργειες προτίθεται να προβεί, ώστε να διερευνηθούν οι συνθήκες του δυστυχήματος, να  αποδοθούν οι ευθύνες και να σταματήσει ο τροχός του θανάτου στην εν λόγω περιοχή της Λάρισας; 

2. Θα καλέσει τη διαχειρίστρια Εταιρεία ΤΡΑΙΝΟΣΕ να δώσει πλήρεις εξηγήσεις για την αρτιότητα, ή μη  των συστημάτων ασφαλείας των σιδηροδρομικών γραμμών του ΟΣΕ στη Λάρισα και να υλοποιήσει την  υπογειοποίηση, ή την υπεργειοποίηση των σιδηροδρομικών γραμμών, ώστε να δοθεί μια οριστική και  ικανοποιητική λύση; 

3. Είναι στις άμεσες προτεραιότητες του Υπουργείου να ολοκληρωθεί η περιφερειακή οδός της Λάρισας  με τη σύνδεση Βόλου-Κόμβου Βιοκαρπέτ-Περιφερειακής Τρικάλων, σε συνεργασία με τον Δήμο  Λαρισαίων και την Περιφέρεια Θεσσαλίας;

Scroll to Top