«Στο δημόσιο ξεκινάμε από τις καλές διεθνείς πρακτικές… Σχετικά με τις προσλήψεις που θα κάνουμε, θα αφορούν, κατά προτεραιότητα, τους τομείς όπου υπάρχουν ανάγκες… Ωστόσο, η μία πρόσληψη για κάθε μία αποχώρηση που προτείνει ο ΣΥΡΙΖΑ, οδηγεί αναπόφευκτα σε υψηλότερους φόρους. Επίσης, δεν μπορεί να υποστηριχθεί μακροπρόθεσμα από την ελληνική οικονομία και θα οδηγήσει σε περαιτέρω επιβάρυνση των ήδη επιβαρυμένων νοικοκυριών και επιχειρήσεων. Για αυτό μιλάμε, αρχικά, για μία πρόσληψη για κάθε πέντε αποχωρήσεις δημόσιων υπαλλήλων από το δημόσιο…», Κ. Χατζηδάκης, Αντιπρόεδρος της Ν.Δ., 5-7-2019, δύο ημέρες πριν από τις εθνικές εκλογές.
Αυτή ήταν η απάντηση της Νέας Δημοκρατίας στην Απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ το Δεκέμβριο του 2018, ελάχιστους μήνες από την επιτυχή έξοδο από το μνημόνιο, για το διορισμό 15.000 εκπαιδευτικού και βοηθητικού προσωπικού στην Ειδική Αγωγή και στη Γενική Εκπαίδευση, κατόπιν εισήγησης του Πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα. Μάλιστα η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, νομοθέτησε το σύστημα διορισμών, ενέγραψε στον προϋπολογισμό του 2019 το κονδύλι για τις πρώτες 4.500 προσλήψεις στην Ειδική Αγωγή, προχώρησε την προκήρυξη με την πρόσκληση 3ΕΑ/2019 και δρομολόγησε τις προκηρύξεις και για τη Γενική Αγωγή A΄θμιας και Β΄θμιας Εκπαίδευσης.
Ένα χρόνο αργότερα, 2020, για την Ειδική Αγωγή και δύο χρόνια, 2021, για τη Γενική Αγωγή η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας υποχρεώθηκε να προχωρήσει στις προσλήψεις 15.000 εκπαιδευτικών που είχε δρομολογήσει η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, κάτω από την πίεση των συνδικάτων και των πραγματικών αναγκών, χωρίς μέχρι σήμερα να μεταβάλλει με επίσημο τρόπο τη θέση της για μία πρόσληψη για κάθε πέντε αποχωρήσεις στο δημόσιο. Άλλωστε, κανείς δεν μπορεί να ξεχάσει την πολιτική του κ. Μητσοτάκη και της κυβέρνησης Σαμαρά (2013-14) με τις χιλιάδες διαθεσιμότητες εκπαιδευτικών, ουσιαστικά απολύσεις, τους οποίους επανέφερε στην υπηρεσία και στις θέσεις τους η πρώτη κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ το 2015.
Μετά από μία δεκαετία χωρίς καμία πρόσληψη στη δημόσια εκπαίδευση και με χιλιάδες εκπαιδευτικούς να συνταξιοδοτούνται το καθεστώς των αναπληρωτών διευρύνθηκε υπέρμετρα, καλύπτοντας σχεδόν το 1/3 των πάγιων και διαρκών αναγκών σε εκπαιδευτικό προσωπικό. Κάτω από αυτές τις συνθήκες κι ενώ όλοι γνωρίζουν ότι τα οργανικά κενά σε όλες τις υπάρχουσες ειδικότητες, Δασκάλων, Νηπιαγωγών, Φυσικής Αγωγής, Αγγλικών, Φιλολόγων, Μαθηματικών, Φυσικών, κλπ., αλλά και οι ανάγκες στις νέες ειδικότητες κυρίως της Α΄ θμιας, όπως των Ξένων Γλωσσών (ΠΕ07 και ΠΕ05), των Καλλιτεχνικών (ΠΕ08), της Θεατρικής Αγωγής (ΠΕ91), κλπ είναι δεκάδες χιλιάδες, η κυβέρνηση και το Υπουργείο Παιδείας δεν προχώρησαν σε αύξηση των διορισμών και σε σύσταση νέων οργανικών θέσεων πέρα από αυτές που είχε προγραμματίσει η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, παρά περιορίστηκαν στις ήδη δρομολογημένες προσλήψεις, αγνοώντας τη δυναμική εκροή των εκπαιδευτικών από το σύστημα. Είναι δε χαρακτηριστικό της πολιτικής της, ότι για πρώτη φορά θεσμοθέτησε τις τρίμηνες συμβάσεις των αναπληρωτών, διευρύνοντας τις ελαστικές εργασιακές σχέσεις και την εργασιακή ανασφάλεια των εκπαιδευτικών.
Η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων, πιστή στο δόγμα του «μικρότερου κράτους», αλλά σε βάρος της κοινωνίας και του κράτους πρόνοιας, ευνοεί σε κάθε της απόφαση μονομερώς τα ιδιωτικά συμφέροντα και τους σχολάρχες. Αδιαφορεί για τη δημόσια εκπαίδευση και το μόνο που την ενδιαφέρει είναι η θεσμοθέτηση πειθαρχιών μέσω θεσμικών παρεμβάσεων, όπως η τιμωρητική αξιολόγηση και η πανεπιστημιακή αστυνομία. Ενδεικτικά, στο πλαίσιο αυτό εφάρμοσε την Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής για τα ΑΕΙ και κατάργησε βασικά διδακτικά αντικείμενα μιας σύγχρονης εκπαίδευσης, όπως την Κοινωνιολογία και τα Καλλιτεχνικά μαθήματα στο Λύκειο (Ελεύθερο Σχέδιο, Γραμμικό Σχέδιο, Αρχιτεκτονικό Σχέδιο και Ιστορία της Τέχνης).
Παράλληλα, ποιώντας την ανάγκη σε φιλοτιμία, σχετικά με τους διορισμούς μόνιμων εκπαιδευτικών στη Γενική Αγωγή δεν προχώρησε στη διάθεση όλων των οργανικών κενών στους υπό διορισμό εκπαιδευτικούς, παρά με έναν αδιαφανή τρόπο και χωρίς κριτήρια κατένειμε τις θέσεις ανά κλάδο, δημιουργώντας τεράστια αναστάτωση σε δεκάδες χιλιάδες εκπαιδευτικούς. Επομένως, είμαστε προ του τραγελαφικού φαινομένου, αναπληρωτές εκπαιδευτικοί που επί πολλά χρόνια δίδασκαν σε μία περιοχή πλησίον της μόνιμης κατοικίας τους και οι οποίοι είναι στις πρώτες θέσεις των πινάκων, να βρεθούν διορισμένοι για δύο έτη υποχρεωτικά σε νησιά και άλλες ακριτικές περιοχές της χώρας, διασαλεύοντας την οικογενειακή τους γαλήνη και τον οικογενειακό τους προγραμματισμό. Προφανώς, στη θέση τους στα μεγάλα αστικά κέντρα θα προσληφθούν αναπληρωτές που βρίσκονται πολύ πιο χαμηλά στους πίνακες κι σε αυτό το φαινόμενο δεν χωρεί έλλογη εξήγηση.
Επιπρόσθετα, αντί να συστήσει νέες οργανικές θέσεις στις νέες ειδικότητες που εισήχθησαν σε όλα τα σχολεία της Α΄ θμιας Εκπαίδευσης με την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ με τον Ενιαίο Τύπο Σχολείου και τη γενίκευση του Ολοήμερου Σχολείου ακόμα και στα ολιγοθέσια σχολεία, απλά μετέφερε 721 ιδρυμένες θέσεις από τη Β΄ θμια στην Α΄ θμια, μακριά και πέρα από τις πραγματικές ανάγκες του Ωρολογίου Προγράμματος, θέσεις που προέκυψαν και από την κατάργηση διδακτικών αντικειμένων (Καλλιτεχνικά), όπως προαναφέραμε. Είναι χαρακτηριστικό ότι για την κάλυψη των νέων διδακτικών αντικειμένων στο Δημοτικό Σχολείο προσλαμβάνονται πάνω από πέντε χιλιάδες (5.000) αναπληρωτές κάθε χρόνο. Για παράδειγμα, πώς είναι δυνατόν να αντέξει στη λογική η κατανομή 1 (!) μόνο θέσης Εικαστικών (ΠΕ08) στη Διεύθυνση ΠΕ Πειραιά για 150 σχολεία, όταν διαθέτει ήδη μόλις 2 οργανικές και κάθε χρόνο προσλαμβάνονται σχεδόν 100 αναπληρωτές Εικαστικών;
Για τις επιλογές αυτές της πολιτικής ηγεσίας του Υ.ΠΑΙ.Θ. έχει ξεσηκωθεί θύελλα αντιδράσεων από όλους σχεδόν τους επιμέρους κλάδους των εκπαιδευτικών. Από την άλλη, αποδεικνύεται περίτρανα ότι οι πραγματικές ανάγκες είναι αναντίστοιχες του αριθμού των διορισμών, πέρα από την πρόχειρη κι άδικη διαχείρισή τους.
Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι μόνο για την κάλυψη των αναγκών της Β΄ Ξένης Γλώσσας, ΠΕ07-Γερμανικά, ενώ για το έτος 2020-21 χρειάστηκαν και στις δύο βαθμίδες 626 αναπληρωτές, οι οργανικές θέσεις για διορισμό είναι μόλις 53! Το ίδιο ισχύει σχεδόν και σε όλους τους άλλους κλάδους, Δασκάλων, Νηπιαγωγών, Φυσικής Αγωγής, Αγγλικών, Φιλολόγων, Μαθηματικών, Φυσικών, της Β΄ Ξένης Γλώσσας, των Καλλιτεχνικών, της Θεατρικής Αγωγής , Μουσικής, κλπ., γεγονός που αποδεικνύει ότι οι 10.500 διορισμοί που αναγκάζεται να κάνει η κυβέρνηση είναι σταγόνα στον ωκεανό.
Επειδή, οι επί σειρά ετών αναπληρωτές εκπαιδευτικοί εργάστηκαν σε κάθε γωνιά της Ελλάδας στηρίζοντας το δημόσιο εκπαιδευτικό σύστημα με κόστος προσωπικό και οικογενειακό.
Επειδή, οι οργανικές θέσεις των υπό διορισμό εκπαιδευτικών ΠΕ05, ΠΕ07, ΠΕ08, ΠΕ79, ΠΕ86 ΚΑΙ ΠΕ91 δεν προέκυψαν από την ίδρυση νέων, αλλά από τη μεταφορά «περίσσιων» θέσεων από τη Β΄ θμια στην Α΄ θμια Εκπαίδευση.
Επειδή, το Υ.ΠΑΙ.Θ. δεν ενημέρωσε αν εφάρμοσε κάποια κριτήρια και ποια για την κατανομή των οργανικών θέσεων για διορισμό τόσο μεταξύ των δύο βαθμίδων εκπαίδευσης, όσο και ανά κλάδο.
Επειδή, για δύο έτη μεγάλο μέρος των υπό διορισμό εκπαιδευτικών θα αναγκαστεί να υπηρετήσει σε απομακρυσμένα σχολεία από τον τόπο της μόνιμης κατοικίας τους και στη θέση τους να προσληφθούν έτεροι εκπαιδευτικοί ως αναπληρωτές που βρίσκονται σε υποδεέστερες θέσεις στον πίνακα διοριστέων/αναπληρωτών.
Επειδή, εύλογα έχουν ξεσηκωθεί μεγάλες αντιδράσεις για το χειρισμό της διαδικασίας διορισμού στη Γενική Αγωγή.
Επειδή, οι πραγματικές ανάγκες του δημόσιου σχολείου Α΄ θμιας και Β΄ θμιας Εκπαίδευσης είναι πολύ περισσότερες από τους 10.500 διορισμούς, γεγονός που καταδεικνύει η πρόσληψη δεκάδων χιλιάδων αναπληρωτών κάθε χρόνο.
Ερωτάται η κα Υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων:
1. Με ποια αντικειμενικά κριτήρια έγινε η κατανομή των οργανικών θέσεων τόσο μεταξύ των δύο βαθμίδων όσο και ανά κλάδο των υπό διορισμό εκπαιδευτικών Γενικής Αγωγής;
2. Για ποιο λόγο δεν προχώρησε στη σύσταση νέων οργανικών θέσεων με αναλογικό τρόπο στις περιοχές όπου προσλαμβάνονται εκατοντάδες αναπληρωτές, οι οποίοι υποδεικνύουν και τις πραγματικές ανάγκες;
3. Ενόψει της κατάρτισης του προϋπολογισμού τους έτους 2022, θα εισηγηθεί την αύξηση των δαπανών για την παιδεία συνολικά, ώστε να στηριχθεί το δημόσιο εκπαιδευτικό σύστημα, αλλά και για να προχωρήσει σε νέους διορισμούς πέρα από αυτούς που είχε προγραμματίσει η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, σε αντιστοιχία με τις πραγματικές ανάγκες του δημόσιου σχολείου;
4. Τι έχει να απαντήσει στους εκπαιδευτικούς συνολικά κι ενδεικτικά σε αυτούς της Γερμανικής Γλώσσας ΠΕ07, για το συνολικό αριθμό διοριστέων (53), ενώ το 2020-21 είχαν προσληφθεί εκατοντάδες αναπληρωτές (626) ΠΕ07;
5. Επιμένει η κυβέρνηση στη θέση της ότι για το δημόσιο γενικά και για τη δημόσια εκπαίδευση ειδικά, για κάθε πέντε συνταξιοδοτήσεις θα προσλαμβάνει έναν υπάλληλο/εκπαιδευτικό;