Ο πρωτοποριακός για την εποχή του θεσμός των Σχολείων Δεύτερης Ευκαιρίας (ΣΔΕ) θεσμοθετήθηκε στην χώρα για πρώτη φορά το 1997 με τον Ν. 2525/1997, άρθρο 5 και από το 2000, ξεκίνησε η λειτουργία τους πιλοτικά. Τα σχολεία αυτά παρέχουν τη δυνατότητα σε ενήλικες 18 ετών και άνω, που δεν έχουν ολοκληρώσει την εννιάχρονη υποχρεωτική εκπαίδευση, να συνεχίσουν τις σπουδές τους και να αποκτήσουν τίτλο ισότιμο με το απολυτήριο του Γυμνασίου. Στα χρόνια της λειτουργίας τους, εκατοντάδες εκπαιδευόμενοι επανεντάχθηκαν κοινωνικά, επαγγελματικά και αποκόμισαν γνώσεις και πτυχία που τους βοήθησαν να αλλάξουν τη ζωή τους. Επίσης αρκετοί απόφοιτοι των ΣΔΕ συνέχισαν στην επόμενη βαθμίδα εκπαίδευσης (ΕΠΑΛ, Γενικό Λύκειο) και μερικοί προχώρησαν στο Πανεπιστήμιο κι έλαβαν τίτλους ανώτατων ιδρυμάτων.
Δυστυχώς σήμερα τα ΣΔΕ αντιμετωπίζονται όχι ως σχολεία δεύτερης ευκαιρίας αλλά ως σχολεία για μαθητές δεύτερης κατηγορίας. Έτσι αντί να ενισχύονται, απαξιώνονται διαρκώς αντιμετωπίζοντας τα εξής προβλήματα:
1. Υποστελέχωση και κίνδυνος καθυστέρησης στις προσλήψεις εκπαιδευτικών και συμβούλων
Η υποστελέχωση των ΣΔΕ είναι σχεδόν μία παγιωμένη κατάσταση, αφού λειτουργούν με προσωπικό που δεν καλύπτει τις ανάγκες τους. Στα ΣΔΕ υπηρετούν αποσπασμένοι καθηγητές και ωρομίσθιοι, καθώς δεν υπάρχουν οργανικές θέσεις για μόνιμους εκπαιδευτικούς. Μάλιστα η πλειοψηφία των καθηγητών είναι πλέον ωρομίσθιοι και τούτο στην πράξη σημαίνει να καταγράφονται σημαντικές καθυστερήσεις στο διορισμό τους. Οι εκπαιδευτικοί ισχυρίζονται, ότι οι ωρομίσθιοι διορίζονται κοντά στο μέσον της σχολικής χρονιάς, γύρω στα τέλη Νοεμβρίου ενώ υπήρξε και περίπτωση, όπου έγινε
διορισμός τέλος Μαΐου! Ειδικότερα όπως είναι γνωστό, η οικεία Υ.Α. για τα κριτήρια επιλογής και μοριοδότησης του ωρομίσθιου προσωπικού στα Σ.Δ.Ε. εκδόθηκε στις 19/7, με αποτέλεσμα την καθυστερημένη έναρξης της διαδικασίας. Στη συνέχεια, με απόφαση του Προέδρου του Ι.ΝΕ.ΔΙ.ΒΙ.Μ. παρατάθηκε κατά οκτώ ημέρες (μέχρι και τις 26/8) η, ήδη μεγάλη, προθεσμία των τριών εβδομάδων για την υποβολή αιτήσεων του 1ου σταδίου (νέων αιτήσεων ένταξης στο Μητρώο και επικαιροποίησης των στοιχείων των ενταγμένων μελών). Περαιτέρω, σύμφωνα με τη σχετική πρόσκληση, θα ακολουθήσει ο διοικητικός έλεγχος των δικαιολογητικών, η διάρκεια του οποίου καθορίζεται με απόφαση του Δ.Σ. του Ι.ΝΕ.ΔΙ.ΒΙ.Μ., η ανάρτηση των προσωρινών πινάκων ένταξης στο Μητρώο, πενθήμερη προθεσμία για ενστάσεις κατά των προσωρινών πινάκων, εξέταση των ενστάσεων, ανάρτηση των οριστικών πινάκων ένταξης, προθεσμία για την υποβολή αιτήσεων του 2ου σταδίου, ανάρτηση των προσωρινών πινάκων, πενθήμερη προθεσμία για ενστάσεις, εξέταση των ενστάσεων, ανάρτηση των οριστικών πινάκων, δύο εργάσιμες ημέρες για την επικαιροποίηση των αιτήσεων και τέλος η απόφαση του Δ.Σ. του Ι.ΝΕ.ΔΙ.ΒΙ.Μ. για τις προσλήψεις. Στις 10/9 δεν είχε ακόμη ολοκληρωθεί ο διοικητικός έλεγχος των δικαιολογητικών. Με βάση την παραπάνω διαδικασία και τη μέχρι τώρα σχετική εμπειρία, αν δεν ληφθούν μέτρα επίσπευσης, υπάρχει σοβαρός κίνδυνος οι προσλήψεις να πραγματοποιηθούν στην καλύτερη περίπτωση το Νοέμβριο ή και αργότερα. Με δεδομένο ότι, σύμφωνα με τον Κανονισμό των Σ.Δ.Ε., το σχολικό έτος αρχίζει στις 15 Σεπτεμβρίου, πρόσληψη του ωρομίσθιου προσωπικού το Νοέμβριο ή και αργότερα σημαίνει ότι μέχρι τότε τα σχολεία ουσιαστικά δεν θα λειτουργούν. Αυτό γιατί οι αποσπασμένοι εκπαιδευτικοί είναι μόνο δύο-τρεις σε κάθε σχολείο, με αποτέλεσμα να μην μπορούν να διασφαλίσουν ούτε τη στοιχειώδη λειτουργία του σχολείου, καθιστώντας έτσι την έγκαιρη πρόσληψη του ωρομίσθιου προσωπικού απόλυτη αναγκαιότητα.
2. Ζητήματα ωρομίσθιου προσωπικού στα Σ.Δ.Ε.
Καθυστέρηση στις πληρωμές και την καταχώρηση των ενσήμων: Μέχρι σήμερα, η πρώτη πληρωμή, στην καλύτερη περίπτωση, γίνεται στο μέσο περίπου της σχολικής χρονιάς και οι υπόλοιπες με καθυστέρηση μηνών, ενώ ακόμη μεγαλύτερες είναι οι καθυστερήσεις για όσους αμείβονται με έκδοση Τ.Π.Υ. Οι εκπαιδευτικοί έχουν ζητήσει η πληρωμή των ωρομίσθιων εκπαιδευτικών και των συμβούλων να πραγματοποιείται κάθε μήνα (τον επόμενο απ’ αυτόν που παρασχέθηκε η εργασία τους), όπως συμβαίνει με τους αναπληρωτές και ωρομίσθιους εκπαιδευτικούς ΕΣΠΑ στα υπόλοιπα σχολεία. Ο προηγούμενος οικονομικός διαχειριστής στο ΙΝΕΔΙΒΙΜ, ο οποίος έχει παραιτηθεί, είχε διαβεβαιώσει τους εκπαιδευτικούς ότι αυτό ήταν και εφικτό και επιβεβλημένο.
Ως προς την καταχώρηση των ενσήμων, μέχρι τα τέλη του Αυγούστου δεν είχε καταχωρηθεί ούτε ένα ένσημο στους ασφαλιστικούς λογαριασμούς των ωρομίσθιων για τη σχολική χρονιά που ολοκληρώθηκε. Αυτό δεν επιτρέπει σε όσους δεν έχουν παράλληλη απασχόληση εκτός του ΙΝΕΔΙΒΙΜ να αποκτούν ασφαλιστική ικανότητα, να λάβουν επίδομα ανεργίας ούτε να ασκήσουν τα υπόλοιπα θεμελιωμένα δικαιώματά τους (βρεφονηπιακοί σταθμοί κλπ.).
3. Η προνομιακή μεταχείριση των δημοσίων υπαλλήλων και των συνταξιούχων σε σχέση με τους ανέργους και μερικώς απασχολούμενους εκπαιδευτικούς
Μέχρι και την περυσινή σχολική χρονιά οι υποψήφιοι ωρομίσθιοι εκπαιδευτικοί Σ.Δ.Ε. που είχαν τη δημοσιοϋπαλληλική ιδιότητα ή αυτή του συνταξιούχου, σύμφωνα με τις σχετικές Προσκλήσεις Εκδήλωσης Ενδιαφέροντος του Ι.ΝΕ.ΔΙ.ΒΙ.Μ., κατατάσσονταν στο τέλος των αξιολογικών πινάκων και προσλαμβάνονταν στα Σ.Δ.Ε. μόνο εφόσον είχε εξαντληθεί ο πίνακας με τους υπόλοιπους υποψήφιους. Με την Υ.Α. υπ’ αριθμό Κ1/83488 (ΦΕΚ Β΄/3136/19- 7-2021) η πρόβλεψη αυτή απαλείφθηκε και κατά συνέπεια οι δημόσιοι υπάλληλοι και συνταξιούχοι κατατάσσονται στους αξιολογικούς πίνακες αυστηρά σύμφωνα με τα μόρια τους και μπορούν να καταλάβουν τη θέση ενός ανέργου ή μερικώς απασχολούμενου υποψήφιου. Η ανατροπή της μακρόχρονης προαναφερθείσας παράδοσης από την πρόσφατη Υ.Α. συνιστά προφανή κοινωνική αδικία. Η πρόσληψη στα Σ.Δ.Ε. ως ωρομίσθιων εκπαιδευτικών πολιτών που το εισόδημα και η εργασιακή τους απασχόληση είναι προστατευμένα, στερεί αυτή τη δυνατότητα από νέους επιστήμονες που προσβλέπουν στα Σ.Δ.Ε. ως τη μοναδική (ή κύρια) ευκαιρία απασχόλησής τους -ιδίως σε μια περίοδο αυξημένης ανεργίας- και οι οποίοι διαθέτουν πιστοποιημένη εκπαιδευτική επάρκεια και πλούσια τυπικά προσόντα. Ο πιθανός αντίλογος ότι μέχρι τώρα δεν ίσχυε αντίστοιχος περιορισμός για τους πλήρως απασχολούμενους στον ιδιωτικό τομέα – που αποτελούσαν σχετικά μικρό ποσοστό των ωρομίσθιων εκπαιδευτικών στα Σ.Δ.Ε. – αντικρούεται εύκολα, γιατί ακόμη και αυτοί δεν έχουν βέβαιη απασχόληση ούτε σταθερό εισόδημα, όπως οι δημόσιοι υπάλληλοι και οι συνταξιούχοι.
4. Κριτήρια μοριοδότησης για την πρόσληψη
Η προηγούμενη ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας με την Υ.Α. (ΦΕΚ 1596/Β΄/10-05-2019 & 2177/07-06-2019) εισήγαγε ισορροπία στη μοριοδότηση διδακτικής εμπειρίας από τη μια και σπουδών- επιμόρφωσης από την άλλη, εξασφάλισε μεγαλύτερη μοριοδότηση, κατά δύο μόρια, για τους μεταπτυχιακούς τίτλους στην εκπαίδευση ενηλίκων έναντι των υπολοίπων και αύξησε σημαντικά τη μοριοδότηση της διδακτικής εμπειρίας σε Σ.Δ.Ε. έναντι της εμπειρίας σε άλλες εκπαιδευτικές δομές και τον αριθμό των ωρών (2000 ώρες) για την επίτευξη του σχετικού πλαφόν, επιβραβεύοντας έτσι την πολύχρονη προσφορά και την τεχνογνωσία που είχαν αποκτήσει οι παλιότεροι εκπαιδευτικοί. Αντίθετα η παρούσα ηγεσία του Υπουργείου με την πρόσφατη Υ.Α. Κ1/83488 (ΦΕΚ Β΄/3136/19-7-2021) κινείται προς την αντίθετη κατεύθυνση και συγκεκριμένα: α) Μειώνει τη μοριοδότηση της διδακτικής εμπειρίας στα Σ.Δ.Ε. από 10 σε 5 μόρια και το πλαφόν ωρών από 2000 σε 1000 ώρες, που ισοδυναμούν με 2 χρόνια προϋπηρεσίας σε Σ.Δ.Ε, εξισώνοντάς την σχεδόν με την εμπειρία σε άλλες εκπαιδευτικές δομές β) Μειώνει τη διαφορά των μεταπτυχιακών τίτλων στην εκπαίδευση ενηλίκων απ’ τους υπόλοιπους σε 1 μόριο από 2 και γ) Μοριοδοτεί για πρώτη φορά το Πιστοποιητικό Παιδαγωγικής Κατάρτισης ΠΑΤΕΣ/ΣΕΛΕΤΕ, ΕΠΠΑΙΚ/ΑΣΠΑΙΤΕ, που δεν είναι διαβαθμισμένος τίτλος σπουδών και δεν έχει καμία σχέση με την εκπαίδευση ενηλίκων. Με τα προηγούμενα είναι προφανές ότι το Υπουργείο αρνείται την ιδιαιτερότητα των Σ.Δ.Ε. ως σχολείων εκπαίδευσης ενηλίκων και απαξιώνει τις σχετικές σπουδές και την εμπειρία που έχουν αποκτήσει οι παλιότεροι εκπαιδευτικοί, επιδιώκοντας προφανώς την εκτεταμένη ανανέωση του προσωπικού που απασχολείται στα Σ.Δ.Ε. Επιπλέον με την παραπάνω Υ.Α.: α) Ανατρέπεται η ισορροπία μοριοδότησης μεταξύ τυπικών προσόντων και διδακτικής εμπειρίας από 19- 18 αντίστοιχα σε 17-13 β) Εκτοξεύονται οι ώρες για την επίτευξη του πλαφόν μοριοδότησης στην επιμόρφωση από 200 ώρες σε 800, υποχρεώνοντας τους εκπαιδευτικούς να πληρώσουν για επιπλέον επιμόρφωση σε ιδιωτικούς φορείς.
5. Αξιολογικοί πίνακες υποψηφίων
Εδώ και λίγα χρόνια το Ι.ΝΕ.ΔΙ.ΒΙ.Μ. δημοσιεύει τους αξιολογικούς πίνακες των υποψηφίων για απασχόληση στα Σ.Δ.Ε. με αριθ. πρωτ. αίτησης και όχι με τα ονοματεπώνυμα των υποψήφιων, υπονομεύοντας έτσι τη διαφάνεια και την αξιοκρατία της διαδικασίας. Η πρακτική αυτή είναι αντίθετη και με τις σχετικές γνωμοδοτήσεις της Αρχής Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα (απόφαση 62/2004) και του Συνηγόρου του Πολίτη, καθώς και με την πρακτική άλλων φορέων (π.χ ΑΣΕΠ).
6. Αυτοματοποιημένο σύστημα αναθέσεων
Τα τελευταία χρόνια μετά την ανάρτηση των οριστικών πινάκων αξιολόγησης των υποψήφιων ωρομίσθιων εκπαιδευτικών, η ανάθεση των ωρών γίνεται μέσα από ένα αυτοματοποιημένο σύστημα με βάση τις δηλώσεις προτίμησης των υποψήφιων. Κατά την εφαρμογή του συστήματος αυτού έχουν παρατηρηθεί φαινόμενα προφανούς αδικίας, καθώς εκπαιδευτικοί με χαμηλότερη θέση στους πίνακες κατάταξης ανατέθηκαν περισσότερες ώρες απ’ ότι σε άλλους με υψηλότερη θέση. Επιγραμματικά τα προβλήματα του συστήματος αυτού προέρχονται απ’ το γεγονός ότι δεν μπορεί να αντιμετωπίσει αποτελεσματικά τις περιπτώσεις εκπαιδευτικών που μετά την υποβολή της αίτησης δεν θέλουν ή δεν μπορούν πλέον να εργαστούν σε Σ.Δ.Ε. και όσων αρνούνται πλήρως ή μερικώς την ανάθεση ωρών, καθώς το σύστημα σε πρώτη φάση αποστέλλει ταυτόχρονα προτάσεις ανάθεσης για όλες τις διαθέσιμες θέσεις- ώρες. Έχουν προταθεί από τους εκπαιδευτικούς εναλλακτικές λύσεις στο Ι.ΝΕ.ΔΙ.ΒΙ.Μ., αλλά δυστυχώς δεν έχουν γίνει αποδεκτές.
7. Συμβάσεις έργου
Για τις συμβάσεις έργου που υπογράφουν τώρα οι ωρομίσθιοι στα Σ.Δ.Ε. πρέπει να εξεταστεί η αντικατάστασή τους από συμβάσεις εργασίας ορισμένου χρόνου, ώστε να εναρμονισθεί το εργασιακό τους καθεστώς με τα ισχύοντα για τους υπόλοιπους εκπαιδευτικούς της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Προς το παρόν είναι οι μόνοι εκπαιδευτικοί στην εκπαίδευση, που εργάζονται με συμβάσεις έργου, ενώ η εργασία που παρέχουν είναι αναμφισβήτητα εξαρτημένη. Αυτό έχει ως συνέπειες: α) τη μειωμένη προστασία απ’ την εργατική νομοθεσία β) τη μη αναγνώριση της σχετικής προϋπηρεσίας σε διαγωνισμούς ΑΣΕΠ γ) τη μη αναγνώριση μισθολογικά της σχετικής προϋπηρεσίας σε περίπτωση πρόσληψης στο Δημόσιο (§4, άρθρ. 11, ν. 4353/2015, εγκύκλιος Υπ. Οικονομικών 2/31020/ΔΕΠ/6-5-2016).
8. Χρηματοδότηση Σ.Δ.Ε.
Σύμφωνα με τους εκπαιδευτικούς τα Σ.Δ.Ε. δεν έλαβαν χρηματοδότηση ούτε καν για τα βασικά λειτουργικά τους έξοδα την προηγούμενη σχολική χρονιά, παρά το γεγονός ότι τα σχολεία αυτά αποτελούν συγχρηματοδοτούμενο έργο. Για την κάλυψη των στοιχειωδών τους αναγκών οι διευθυντές των σχολείων προσέφυγαν στους Δήμους που φιλοξενούν τα σχολεία και σε μερικές περιπτώσεις ακόμη και στο προσωπικό που υπηρετεί σ’ αυτά.
9. Επιμόρφωση εκπαιδευτικών και συμβούλων
Η τελευταία επιμόρφωση για εκπαιδευτικούς και συμβούλους Σ.Δ.Ε. έγινε απ’ το ΙΔΕΚΕ- ΙΝΔΙΒΙΜ το 2010 και τα τελευταία χρόνια επαναλαμβάνεται η υπόσχεση για υλοποίηση επιμόρφωσης, χωρίς αυτή να έχει γίνει πράξη. Οι αποσπασμένοι εκπαιδευτικοί έχουν παρακολουθήσει πρόσφατα σχετικό πρόγραμμα από το Ε.Κ.Δ.Δ.Α., ωστόσο η μεγάλη πλειονότητα των εκπαιδευτικών, δηλαδή οι ωρομίσθιοι, δεν είχαν καν δικαίωμα συμμετοχής. Η βελτίωση της ποιότητας του εκπαιδευτικού έργου χωρίς τη συνεχή επιμόρφωση όλων των εκπαιδευτικών στα Σ.Δ.Ε δεν είναι δυνατή και τούτο είναι γνωστό. Επιπλέον η έλλειψη δωρεάν επιμόρφωσης απ’ το αρμόδιο Υπουργείο και με δεδομένο ότι η σχετική επιμόρφωση μοριοδοτείται για την πρόσληψη του ωρομίσθιου προσωπικού, υποχρεώνει τους εκπαιδευτικούς να προσφεύγουν σε δαπανηρά και αμφιβόλου ποιότητας προγράμματα που προσφέρονται από πληθώρα ιδιωτικούς φορείς.
10.Παιδαγωγικές συνεδριάσεις
Σύμφωνα με το παρ. 5, του άρθρ. 70 του ν. 4763/2020 «Σε κάθε Σ.Δ.Ε. λειτουργεί σύλλογος διδασκόντων, στον οποίο συμμετέχει το σύνολο του εκπαιδευτικού προσωπικού των Σ.Δ.Ε. …Οι τακτικές συνεδριάσεις πραγματοποιούνται υποχρεωτικά δύο (2) φορές τον μήνα». Οι συνεδριάσεις αυτές είναι εξίσου, αν όχι πιο, σημαντικές με αυτές των υπολοίπων σχολείων, λόγω της ιδιαίτερης φυσιογνωμίας των Σ.Δ.Ε. Μέχρι πριν από λίγα χρόνια οι συνεδριάσεις του συλλόγου διδασκόντων πραγματοποιούνταν κάθε βδομάδα και αμείβονταν ως μια επιπλέον ώρα απασχόλησης για τους ωρομίσθιους εκπαιδευτικούς. Έκτοτε οι τακτικές συνεδριάσεις γίνονται κανονικά, αλλά οι ωρομίσθιοι εκπαιδευτικοί δεν αποζημιώνονται για την πρόσθετη αυτή απασχόλησή τους. Οι συνεδριάσεις αυτές συχνά έχουν μεγάλη διάρκεια και ως εκ τούτου δεν μπορούν να αποτελούν ουσιαστικά απλήρωτη εργασία.
11.Λειτουργία των Σ.Δ.Ε. επί πανδημίας
Κατά την προηγούμενη σχολική χρονιά τα Σ.Δ.Ε. έμειναν για αρκετό διάστημα κλειστά και λειτούργησαν εξ αποστάσεως. Λόγω της ιδιαιτερότητας του πληθυσμού που φοιτά στα Σ.Δ.Ε. είχαμε προτείνει να εξαντληθούν όλα τα περιθώρια για τη διατήρηση της δια ζώσης διδασκαλίας (μέτρα προφύλαξης, αποστάσεις, αποφυγή ταυτόχρονης λειτουργίας όλων των τμημάτων με μείωση διδακτικών ωρών και διαλειμμάτων). Τελικά τα Σ.Δ.Ε. έκλεισαν και η Διεύθυνση Δια Βίου Μάθησης με το έγγραφο «Οδηγίες για την εκπαιδευτική διαδικασία στα Σ.Δ.Ε.» (αρ. πρωτ. Κ1/145178/23-10-2020) άφησε ουσιαστικά τα Σ.Δ.Ε. στην τύχη τους, προβλέποντας μόνο την εκπόνηση εργασιών από τους μαθητές και την ανατροφοδότηση από τους εκπαιδευτικούς. Καμία πρόνοια για αξιοποίηση των τηλεδιασκέψεων, της κρατικής τηλεόρασης και του ραδιοφώνου. Δεν παρασχέθηκε, όπως στα υπόλοιπα σχολεία, δωρεάν εξοπλισμός στους μαθητές για τηλεκπαίδευση ούτε επιμορφώθηκαν οι εκπαιδευτικοί στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση. Ιδιαίτερα στα Σ.Δ.Ε. των φυλακών υπήρχαν μεγάλες δυσκολίες για την εφαρμογή ακόμη κι αυτών των οδηγιών της Διεύθυνσης Δια Βίου Μάθησης. Για όσο διάστημα τα σχολεία παρέμεναν κλειστά δεν προσλαμβάνονταν σύμβουλοι ψυχολόγοι και σταδιοδρομίας με τη δικαιολογία ότι δεν θα μπορούσαν να εργαστούν εξ αποστάσεως. Σε όλα τα υπόλοιπα σχολεία οι ψυχολόγοι εργάστηκαν εξ αποστάσεως και βοήθησαν στην αντιμετώπιση των δύσκολων συνθηκών της πανδημίας. Η προσφορά τους είναι ακόμη πιο σημαντική στα Σ.Δ.Ε., όπου, ως γνωστό, φοιτούν άτομα που ανήκουν σε ευάλωτες κοινωνικά ομάδες. Τέλος με την έναρξη της καινούργια σχολικής χρονιάς, οι μαθητές των ΣΔΕ θα πρέπει να διαθέτουν rapid test όταν για τους ενήλικους μαθητές των εσπερινών Γυμνασίων και Λυκείων αρκούν τα self test.
12.Το μέλλον των Σ.Δ.Ε.
Τα Σ.Δ.Ε. λειτουργούν από τα μέσα της δεκαετίας του 2000 ως συγχρηματοδοτούμενο έργο. Η συγχρηματοδότηση μπορεί να βοήθησε στην ίδρυση και την πρώτη φάση λειτουργίας τους, αλλά πλέον έχει μεταβληθεί σε εμπόδιο για την περαιτέρω ανάπτυξη και βελτίωση της λειτουργίας τους. Αυτό οφείλεται κυρίως στην αισθητά μειωμένη πλέον χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ και στην απουσία οργανικών θέσεων εκπαιδευτικών και συμβούλων, με αποτέλεσμα τις συχνές αλλαγές στη σύνθεση του προσωπικού που απασχολείται σε κάθε Σ.Δ.Ε. Έτσι όμως δεν μπορεί να διαμορφωθεί και να διατηρηθεί η αίσθηση της σχολικής κοινότητας, σημαντικότατης παραμέτρου για την ποιότητα του εκπαιδευτικού έργου. Ήδη τα δύο τελευταία χρόνια πολλοί εκπαιδευτικοί με σπουδές στην εκπαίδευση ενηλίκων και πολύχρονη εμπειρία στα Σ.Δ.Ε. επέλεξαν να εγκαταλείψουν τα Σ.Δ.Ε. και να διοριστούν στην Ειδική Αγωγή ή τη Γενική Εκπαίδευση, αφού δεν μπορούσαν πλέον να αντέξουν την επισφαλή και ελαστική απασχόληση. Τα Ι.Ε.Κ. ξεκίνησαν λίγο νωρίτερα από τα Σ.Δ.Ε. την πορεία τους ως συγχρηματοδοτούμενο έργο, αλλά ήδη εδώ και κάποια χρόνια έχουν υπαχθεί στον κρατικό προϋπολογισμό. Ο προηγούμενος Γ.Γ. Δια βίου Μάθησης, είχε δηλώσει ότι τα Σ.Δ.Ε. δεν μπορούν πλέον να συνεχίσουν ως συγχρηματοδοτούμενο έργο και για την προγραμματική περίοδο ΕΣΠΑ 2021-2027, αλλά θα υπαχθούν στον κρατικό προϋπολογισμό μόλις λήξει η περίοδος 2014-2020. Οι εκπαιδευτικοί υποστηρίζουν ότι θα πρέπει να δημιουργηθούν οργανικές θέσεις στα ΣΔΕ οι οποίες θα καλυφθούν από ειδικούς πίνακες, με κύριο κριτήριο τη σχετική διδακτική προϋπηρεσία και δευτερευόντως τα τυπικά προσόντα που σχετίζονται με την εκπαίδευση ενηλίκων και τα Σ.Δ.Ε., κατ’ αναλογία των όσων ισχύουν για την Ειδική Αγωγή.
Επειδή στα ΣΔΕ όλης της χώρας φοιτούν μαθητές, που προέρχονται από οικονομικά- πολιτισμικά μη προνομιούχες κοινωνικές ομάδες, άνεργοι, επισφαλώς εργαζόμενοι, πρόσφυγες, Ρομά, ενώ 12 ΣΔΕ λειτουργούν σε Καταστήματα Κράτησης, η υποβάθμιση τους, η οποία σταδιακά θα οδηγήσει και στην κατάργησή τους είναι πρωτίστως πράξη κοινωνικής αναλγησίας απέναντι στους μαθητές αυτούς.
Επειδή για την στήριξη των ΣΔΕ, πριν ένα χρόνο, τον Σεπτέμβριο του 2020 είχαμε καταθέσει 50 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ, με πρωτοβουλία της βουλεύτριας Ρ. Χρηστίδου σχετική ερώτηση, η οποία ουδέποτε απαντήθηκε και δεν υπήρξε καμία ουσιαστική προσπάθεια από την πλευρά του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων για την ενίσχυση των σχολείων αυτών.
Ερωτάται η Υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων
1. Υπάρχει σχεδιασμός ώστε τα ΣΔΕ να λειτουργήσουν με το απαραίτητο προσωπικό κατά την έναρξη της σχολικής χρονιάς;
2. Υπάρχει σχεδιασμός ώστε τα ΣΔΕ να αποκτήσουν μόνιμες οργανικές θέσεις;
3. Σε ποιες ενέργειες έχετε προβεί ώστε να γίνεται εγκαίρως η καταβολή των μισθών και των ενσήμων στους υπηρετούντες εκπαιδευτικούς;
4. Προτίθεστε να διορθώσετε το σύστημα της κατάταξης στους αξιολογικούς πίνακες ώστε να μην αποκλείονται οι άνεργοι και μερικώς απασχολούμενοι εκπαιδευτικοί από την ένταξή τους στα ΣΔΕ;
5. Πως θα αναδιοργανώσετε το σύστημα της μοριοδότησης ώστε να αποφευχθούν οι υπάρχουσες αδικίες και να αναγνωρίζεται η εκπαιδευτική εμπειρία, η διδακτική προϋπηρεσία και η ακαδημαϊκή επάρκεια των εκπαιδευτικών;
6. Προτίθεστε να διορθώσετε τους αξιολογικούς πίνακες και το σύστημα αναθέσεων σύμφωνα με τις υποδείξεις των ανεξάρτητων αρχών, με σκοπό τη μεγαλύτερη διαφάνεια και την αποφυγή αδικιών στην κατάταξη των εκπαιδευτικών;
7. Θα μετατρέψετε τις συμβάσεις έργου των αναπληρωτών εκπαιδευτικών στα ΣΔΕ σε συμβάσεις εργασίας, όπως ισχύει σε όλη την εκπαίδευση;
8. Πως θα λύσετε το πρόβλημα της υποχρηματοδότησης ώστε να μπορούν τα ΣΔΕ να εξασφαλίσουν τα λειτουργικά τους έξοδα;
9. Πως θα εξασφαλιστεί η λειτουργία των ΣΔΕ εφόσον η πανδημία συνεχιστεί;
10.Τέλος προτίθεστε να εντάξετε τη λειτουργία των ΣΔΕ στον κρατικό προϋπολογισμό, διασφαλίζοντας τη βιωσιμότητα τους;