Ο πρωτογενής τομέας αποτελεί έναν από τους σημαντικότερους τομείς της Ελλη νικής οικονομίας και αποτελεί διαχρονικά τον κυριότερο μοχλό ανάπτυξης όχι μόνο της Ελληνικής υπαίθρου αλλά και γενικότερα της χώρας, με τον κλάδο της αγροδιατροφής να διαδραματίζει κύριο πρωταγωνιστικό ρόλο. Ειδικότερα η περιοχή της Θεσσαλίας κα τέχει εξέχουσα θέση στη συμβολή της εθνικής αγροτικής παραγωγής με τη συμμετοχή σειράς προϊόντων ονομασίας προέλευσης (Π.Ο.Π), προϊόντων γεωγραφικής ένδειξης (Π.Γ.Ε.), και γενικότερα φημισμένων για την ποιότητα και τα χαρακτηριστικά τους στο σύνολο της Ελληνι κής επικράτειας και όχι μόνο. Διαχρονικά άλλωστε, η περιοχή πρωταγωνιστεί σε όλες της πτυχές του πρωτογενή τομέα, που αφορούν όχι μόνο την παραγωγή των προϊόντων αλλά και την εκπαίδευση και κατάρτιση των απασχολούμενων με τον κλάδο. Αυτό αποδεικνύεται από το γεγονός ότι το πρώτο εκπαιδευτικό ίδρυμα ( πρόδρομος του Γεωπονικού Πανεπιστη μίου) για τον πρωτογενή τομέα ιδρύθηκε και λειτούργησε στην πόλη της Λάρισας και είναι η Αβερώφειος Γεωργική Σχολή η οποία έχει διαχρονική παρουσία (110 χρόνων) στην επαγγελ ματική αγροτική εκπαίδευση και κατάρτιση.
Η προηγούμενη κυβέρνηση λαμβάνοντας υπόψη την σπουδαιότητα ,την αναγκαιότητα αλλά και τον καθοριστικό ρόλο της Επαγγελματικής -τεχνικής εκπαίδευσης στη χώρα μας για την κάλυψη των σύγχρονων αναγκών και απαιτήσεων , στο πλαίσιο των ενεργειών και πρωτοβουλιών της εισήγαγε έναν νέο ακαδημαϊκό θεσμό προς την κατεύθυνση ανα βάθμισης δίνοντας για πρώτη φορά στην ακαδημαϊκή ιστορία της χώρας τη δυνατότητα στα Πανεπιστήμια να διευρύνουν περαιτέρω τον κοινωνικό τους ρόλο προσφέροντας τους πόρους τους (υποδομές, γνώσεις, ανθρώπινο δυναμικό) στη μεταλυκειακή εκπαί δευση.
Με το .ν 4521/2018 ,Άρθρο 8, θεσπίστηκε η ίδρυση στα Α.Ε.Ι. Κέντρων Επαγγελματικής Εκπαίδευσης (Κ.Ε.Ε.), για να παρέχουν διετή προγράμματα επαγγελματικής εκπαίδευ σης για αποφοίτους των Επαγγελματικών Λυκείων (ΕΠΑ.Λ.), στα οποία ανταποκρίθηκαν 11 πανεπιστήμια της χώρας με τη δημιουργία 60 διετών προγραμμάτων σπουδών έτοι μα να λειτουργήσουν για το ακαδημαϊκό έτος 2019-2020, στα οποία υπολογιζόταν να εγ γραφούν πάνω από 1500 απόφοιτοι Επαγγελματικών Λυκείων.
Δυστυχώς με την κατάργηση τους στην οποία προβήκατε , προκλήθηκε ένα τεράστιο κε νό στη μεταλυκειακή επαγγελματική – τεχνική εκπαίδευση δημιουργώντας ταυτόχρονα αδιέξοδο για χιλιάδες νέους που βρέθηκαν χωρίς εναλλακτική λύση μετά και την εφαρμο γή της ελάχιστης βάσης εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.
Σύμφωνα με το άρθρο 24 του ν. 4589/2019 (Α’ 13), στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας δη μιουργείται το «Αβερώφειο Αγροδιατροφικό Τεχνολογικό Πάρκο Θεσσαλίας (Α Β.Α.ΤΕ.ΠΑ.Θ.)» στο οποίο σχεδιάζονται και πραγματοποιούνται, σε συνεργασία με την Αβερώφειο Γεωργική Σχολή παραγωγικές δραστηριότητες αγροτικής και οικολογικής κα τεύθυνσης, που ενσωματώνουν καινοτόμα επιστημονικά και τεχνολογικά δεδομένα, δια τηρώντας μια διαρκή λειτουργική διασύνδεση με την επιστημονική κοινότητα, την αγορά, τον καταναλωτή και την κοινωνία, σε εθνικό και διεθνές επίπεδο. Εώς και σήμερα ο σχε διασμός και η υλοποίηση των προβλεπόμενων από το Νόμο βρίσκονται σε αδράνεια, με αποτέλεσμα να χάνεται πολύτιμος χρόνος για την προσαρμογή και ένταξη του παραγω γικού δυναμικού του πρωτογενή τομέα στις συνεχείς σύγχρονες διαμορφούμενες συνθή κες .
Επειδή η Ελλάδα είναι μία χώρα που πρωταγωνιστεί στον αγροδιατροφικό τομέα με την παραγωγή εξαιρετικών προϊόντων μοναδικών χαρακτηριστικών.
Επειδή η επαγγελματική κατάρτιση και εκπαίδευση αποτελούν απαραίτητες προϋποθέ σεις για την παραγωγή προϊόντων σύμφωνα με τις σύγχρονες απαιτήσεις και προδια γραφές.
Επειδή η επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση των απασχολούμενων στον πρωτο γενή τομέα υστερεί δραματικά στη χώρα μας , δεδομένου ότι μόνο το 6% των παραγω γών έχει δεχτεί εκπαίδευση και κατάρτιση, όταν στην ΕΕ ο μέσος όρος είναι 55% και σε χώρες πρότυπα για την γεωργική ανάπτυξη το ποσοστό αυτό υπερβαίνει το 85%.
Επειδή οι νέες διαμορφούμενες συνθήκες στον αγροδιατροφικό τομέα εξελίσσονται συ νεχώς και οι απασχολούμενοι σε αυτόν χωρίς κατάρτιση και εκπαίδευση αδυνατούν να τις ακολουθήσουν και να προσαρμοστούν στα νέα δεδομένα.
Επειδή απαιτείται η υιοθέτηση ενός νέου σύγχρονου μοντέλου επαγγελματικής εκπαί δευσης και κατάρτισης με συνέργιες και συνεργασίες όλων των εμπλεκομένων στην α γροδιατροφική αλυσίδα.
Επειδή είναι επιβεβλημένη η υιοθέτηση ενός ολοκληρωμένου προγράμματος ανάδειξης του Ελληνικού αγροδιατροφικού συστήματος βασισμένο στην εξωστρέφεια με έμφαση στην καινοτομία και διαχείριση των φυσικών πόρων λαμβάνοντας υπόψη την αντιμετώ πιση της κλιματικής αλλαγής.
Επειδή είναι επιτακτική ανάγκη η διασύνδεση και διάχυση της πανεπιστημιακής γνώσης προκειμένου να εφαρμοστεί σε πρακτικό επίπεδο από τους απασχολούμενους επαγ γελματικά με τον πρωτογενή τομέα ώστε να καταστεί δυνατή η αναβάθμιση του παραγω γικού δυναμικού της χώρας.
Επειδή η δομή του Αβερώφειου Αγροδιατροφικού Τεχνολογικού Πάρκου Θεσσαλίας αποτελεί τη σύγχρονη λύση που μπορεί να καλύψει τις ανάγκες συνολικά όλων των ε μπλεκομένων στην αγροδιατροφικη αλυσίδα με τη λειτουργία του να αποτελεί ουσιαστι κά μονόδρομο προκειμένου να μπορέσει να εξελιχθεί και να πρωταγωνιστήσει ο Ελληνι κός αγροδιατροφικός τομέας στις συνεχώς νέες διαμορφούμενες συνθήκες.
Ερωτάται η αρμόδια Υπουργός:
1. Προτίθεται να υλοποιήσει και να στηρίξει τη λειτουργία του Αβερώφειου Α γροδιατροφικόυ Τεχνολογικού Πάρκου Θεσσαλίας (ΑΒ.Α.ΤΕ.ΠΑ.Θ.) όπως αυτή ορίζεται στο ν. 4589/2019;
2. Σε ποιες ενέργειες προτίθεται να προβεί ώστε να καταστεί δυνατή η λει τουργία του ;