Αφήνοντας σαφείς αιχμές για προσπάθεια συγκάλυψης των ευθυνών για το πολύνεκρο σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη, ο τομεάρχης Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων και βουλευτής Λάρισας του ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία κ. Βασίλης Κόκκαλης, τόνισε με νόημα πως η έκβαση της συζήτησης για την πρόταση σύστασης προανακριτικής επιτροπής, θα κρίνει και την αξιοπιστία του πολιτικού συστήματος.
Ο Λαρισαίος πολιτικός εστίασε στο παράδοξο πως ενώ ο ίδιος ο ΣΥΡΙΖΑ ζητά να ελεγχθεί ακόμη και ο δικός του πρώην υπουργός κ. Σπίρτζης, η Νέα Δημοκρατία θα ψηφίσει να μην ελεγχθεί! «Εάν δεν έχετε να φοβηθείτε κάτι, για ποιο λόγο δεν συναινείτε στη σύσταση Προανακριτικής Επιτροπής;» διερωτήθηκε επίσης.
Αναλυτικότερα ο κ. Κόκκαλης ανέφερε: «Σήμερα είδαμε και ακούσαμε πάλι πολλά. Είδαμε υποσχέσεις. Είδαμε και κροκοδείλια δάκρυα.
Θέλω να απευθυνθώ, κατ’ αρχάς, στους συγγενείς των θυμάτων, αλλά και σε όλους τους πολίτες, οι οποίοι πιστεύουν πάρα πολύ, οι οποίοι ενδιαφέρονται για να μάθουν για το έγκλημα που έγινε στα Τέμπη. Θα εκμυστηρευθώ ένα δίλημμα μεταξύ δύο πολύ βάσιμων θεωριών.
Η μία άποψη αναφέρει και λέει ότι οι προανακριτικές είναι πλυντήριο των ευθυνών, διότι παράγουν δεδικασμένο, για τα ίδια πρόσωπα και για τα ίδια πραγματικά περιστατικά. Και αναφέρει αυτή η άποψη ότι, εάν το ψηφίσετε, τέλος οι ευθύνες, όσον αφορά πάντα τα ίδια πραγματικά περιστατικά. Εξανεμίζονται οι προοπτικές για ενδεχόμενη μελλοντική δίωξη. Τέλος!
Από την άλλη, όμως, είναι και η υποχρέωση ως Βουλευτής –γιατί, σήμερα έχουμε να κάνουμε με τη συνείδησή μας- όταν έρχομαι σε επαφή με ένα πόρισμα, το οποίο πόρισμα είναι του Ευρωπαίου Εισαγγελέα, ο οποίος ευθέως κατονομάζει τον κ. Καραμανλή και λέει ότι ο συγκεκριμένος φέρεται να τέλεσε το αδίκημα της απιστίας σε βάρος των οικονομικών συμφερόντων της Ευρωπαϊκής Ένωσης και του Ελληνικού Δημοσίου, λόγω της μη υλοποίησης της Σύμβασης. Ως αποτέλεσμα των άνω καθυστερήσεων και αναβολών υλοποίησης και παράδοσης του έργου, στο συγκεκριμένο τμήμα του σιδηροδρομικού δικτύου, δεν λειτουργούν έως σήμερα συστήματα σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης, τα οποία εάν λειτουργούσαν, θα είχε αποτραπεί η σύγκρουση.
Αυτή είναι βασική υποχρέωση για έναν Βουλευτή, όταν έρχεται αυτό το έγγραφο να πει «Ναι, να διερευνηθούν τυχόν ποινικές ευθύνες».
Εμείς θα ψηφίσουμε να διερευνηθεί και ο Σπίρτζης κι εσείς όχι. Αυτό το παράδοξο θα μου πείτε πώς συμβαίνει; Τον αγαπήσατε τον κ. Σπίρτζη; Σήμερα το βράδυ θα ψηφίσετε να μην ελεγχθεί. Αυτό το παράδοξο θα μπορέσετε να το εξηγήσετε; Ακούσαμε από τους Βουλευτές της Νέας Δημοκρατίας έωλο το κατηγορητήριο, σαθρό. Δεν υπάρχει θέμα ευθυνών, δεν υπάρχει για το ένα, δεν υπάρχει για το άλλο. Για ποιον τελικά θέλετε να αποδοθούν οι ευθύνες, για ποιο θέμα θέλετε να ψαχτεί;.
Λέτε ότι για το θέμα της απιστίας δεν υπάρχει. Μήπως θέλετε να ψάξουμε για το θέμα της παράνομης μετάταξης του σταθμάρχη; Με δική μου ερώτηση ανεδείχθη το θέμα και ο κ. Βορίδης ο οποίος απουσιάζει, πριν μια βδομάδα από εδώ από αυτό το Βήμα μου έλεγε ότι είναι λάθος ο νομικός μου συλλογισμός. Μετά ήρθε εδώ και μίλησε σαράντα λεπτά και δεν είπε κουβέντα που είναι το λάθος. Σήμερα θα πει; Εάν το κράτος διασφάλιζε το αδιάβλητο της διαδικασίας ο συγκεκριμένος δεν θα ήταν σταθμάρχης. Αυτό δεν πρέπει να ψαχτεί; Δεν πρέπει να ψαχτεί το θέμα της τηλεδιοίκησης, γιατί από το 2019 και μετά που καταστράφηκε, δεν λειτούργησε; Δεν πρέπει να ψαχτεί το θέμα της 717;
Κατ’ αρχάς το ΠΑΣΟΚ αναφέρεται σε περίοδο από το 2015 και μετά και όχι πριν το 2015 εσφαλμένα. Κατά την άποψή μου η 717 έχει αιτιώδη συνάφεια και με τις ανθρωποκτονίες κι όχι μόνο με την απιστία. Γι’ αυτό οποιοδήποτε αποτέλεσμα της Εξεταστικής προκύψει, ας μη βιαστούμε να θελήσουμε να αποδώσουμε ποινικές ευθύνες όταν γνωρίζουμε ότι η πλειοψηφία θα βάλει ταφόπλακα. Εάν το έχετε καταλάβει η αρχή της πλειοψηφίας σήμερα θα βάλει ταφόπλακα σε οποιαδήποτε διερεύνηση ευθυνών.
Εάν δεν έχετε να φοβηθείτε κάτι, για ποιο λόγο δεν συναινείτε στη σύσταση Προανακριτικής Επιτροπής; Είναι πολλοί οι λόγοι οι οποίοι συνετέλεσαν σε αυτό το δυστύχημα, σε αυτό το έγκλημα, αυτοτελώς μεταξύ τους. Είναι η τηλεδιοίκηση, είναι η φωτοσήμανση. Και ακούμε επιχειρηματολογία ότι δεν φταίει ο κ. Καραμανλής. Γιατί ο κ. Καραμανλής ένα μήνα πριν το ατύχημα εγγυόταν την ασφάλεια των σιδηροδρόμων στον Αλέξη Μεϊκόπουλο; Αυτή είναι η αρμοδιότητα του Υπουργού. Για ποιο λόγο εγγυήθηκε την ασφάλεια των σιδηροδρόμων ο κ. Καραμανλής ένα μήνα πριν το δυστύχημα -σε απάντηση ερώτησης- από τη στιγμή που δεν είναι αρμόδιος;
Από τη στάση μας σε αυτή την υπόθεση θα κριθεί η αξιοπιστία του πολιτικού συστήματος. Κατά την άποψή μου υπουργικές ευθύνες υπάρχουν ξεκάθαρα. Πολλοί λόγοι συνετέλεσαν σε αυτό το ζημιογόνο αποτέλεσμα και οφείλουμε να το ψάξουμε, τουλάχιστον να το ψάξουμε. Το οφείλουμε πάνω απ’ όλα σε αυτούς που χάθηκαν» κατέληξε.