Όπως γνωρίζετε το συγκοινωνιακό αποτελεί δυστυχώς το υπ’ αριθμόν ένα πρόβλημα της Θεσσαλονίκης. Ο «γερασμένος» στόλος των λεωφορείων, η τεράστια καθυστέρηση παράδοσης του μετρό και πρόσφατα η κατασκευή του fly over καθιστούν την πόλη δύσβατη κυρίως τις ώρες της αιχμής. Η κυκλοφορία επομένως των ηλεκτρικών λεωφορείων αναμενόταν με ιδιαίτερο ενδιαφέρον από τους πολίτες. Όπως έχουμε πληροφορηθεί τα λεωφορεία αυτά έχουν αυτονομία, που μπορεί να φθάσει τα 280 χλμ., όμως στον συνολικό κύκλο ζωής της μπαταρίας των 350 kW (8 χρόνια), η μέση αυτονομία είναι περίπου 200 χλμ. Τα λεωφορεία είναι εφοδιασμένα με συστήματα κλιματισμού (ψύξη θέρμανση) και με σύστημα αναγεννητικής ενέργειας κατά το ρολάρισμα και φρενάρισμα. Επίσης, τεχνολογικά εξοπλίζονται και με σύστημα ITS, παρακολούθησης και διαχείρισης λεωφορείων, φέρουν πυροσβεστήρες, έχουν 7 εξόδους κινδύνου, ράμπες ΑμΕΑ, σύστημα περιορισμού ταχύτητας (ανώτατη τα 80 χλμ./ώρα).
Σύμφωνα με πρόσφατο δημοσίευμα τα πρώτα 110 ηλεκτρικά λεωφορεία της κινεζικής εταιρείας Yutong, έχουν ήδη φτάσει στην Θεσσαλονίκη από τις αρχές Μαρτίου, όμως μέχρι σήμερα παραμένουν παρκαρισμένα σε αποθήκη στη Σίνδο μέχρι να εκτελωνισθούν αλλά και να ολοκληρωθούν οι απαραίτητες διαδικασίες για την κατασκευή σημείων φόρτισης. Πρόκειται για ειδικά διαμορφωμένο χώρο στο αμαξοστάσιο της Σταυρούπολης, όπου θα λειτουργεί υποσταθμός της ΔΕΗ, προκειμένου να υπάρχει συνεχής παροχή ηλεκτρικής ενέργειας για την φόρτιση των ηλεκτρικών λεωφορείων.
Ωστόσο είναι απορίας άξιο γιατί οι ενέργειες αυτές δεν έγιναν νωρίτερα, ώστε κατά την άφιξη των λεωφορείων αυτά να τεθούν άμεσα στην κυκλοφορία. Θα πρέπει να υπενθυμίσουμε ότι η ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών είχε δεσμευτεί ότι μέχρι το τέλος Απριλίου τα ηλεκτρικά λεωφορεία θα κυκλοφορούν στους δρόμους της Θεσσαλονίκης αλλά και της Αθήνας. Ωστόσο ειδικά στην περίπτωση της Θεσσαλονίκης, η ολοκλήρωση της κατασκευής του νέου αμαξοστασίου και των δικτύων φόρτισης των ηλεκτρικών οχημάτων, εκτιμάται ότι δεν μπορεί να επιτευχθεί μέχρι το τέλος Απριλίου. Σύμφωνα μάλιστα με το ως άνω δημοσίευμα που επικαλείται αρμόδιες πηγές, αναφέρεται ότι υπάρχει περίπτωση να δοθεί μία παράταση μίας εβδομάδας και αν δεν είναι έτοιμοι οι σταθμοί φόρτισης θα βρεθεί εναλλακτική λύση, έτσι ώστε τον Μάιο να έχουν βγει στον δρόμο με ασφάλεια. Επίσης κατά την πρόσφατη επιθεώρηση των λεωφορείων αλλά και των εργασιών στη Σταυρούπολη, ο αρμόδιος Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών δήλωσε ότι : “Όπως είχαμε πει, τέλος Απριλίου του 2024 εκτιμούμε ότι τα λεωφορεία θα είναι στους δρόμους της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης. Εκεί θα αξιολογηθούμε. Είμαστε λοιπόν στην ευχάριστη θέση να υποστηρίξουμε ότι τα λεωφορεία βρίσκονται στην Ελλάδα. Όπως και οι φορτιστές βρίσκονται στην Ελλάδα και εκτιμούμε ότι θα είμαστε συνεπείς στα χρονοδιαγράμματα που ανέδειξα.”
Επειδή η μετακίνηση με τα δημόσια μέσα προκαλεί απίστευτη ταλαιπωρία στους Θεσσαλονικείς, οι οποίοι είναι δικαιολογημένα αγανακτισμένοι, αφού η μία καθυστέρηση διαδέχεται την άλλη.
Ερωτάται ο κ. Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών
1. Πότε θα δοθούν στην κυκλοφορία τα 110 ηλεκτρικά λεωφορεία, τα οποία παραμένουν παροπλισμένα σε αποθήκη στη Σίνδο;
2. Πότε θα ολοκληρωθούν οι διαδικασίες για την κατασκευή σημείων φόρτισης των ως άνω λεωφορείων;
3. Γιατί δεν προχωρήσατε τις παραπάνω διαδικασίες πριν την παράδοση των λεωφορείων, ώστε κατά την παραλαβή τους να είναι έτοιμα να κυκλοφορήσουν στην πόλη της Θεσσαλονίκης;
4. Προτίθεστε να ενισχύσετε με περισσότερα λεωφορεία τις δημόσιες συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης και σε ποιο χρονικό ορίζοντα;