Το Ultra-Fast Broadband αποτελεί το μεγαλύτερο έργο τηλεπικοινωνιακών υποδομών που έχει προκηρυχθεί στη χώρα μας και ένα από τα μεγαλύτερα έργα Σύμπραξης Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) στην Ευρώπη. Υπογραμμίζεται ότι προκηρύχθηκε το Μάιο του 2019 από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ με αντικείμενο την κατασκευή ενός εκτεταμένου δικτύου οπτικών ινών σε περιοχές στις οποίες δεν επιλέγουν να επενδύσουν οι ιδιωτικοί πάροχοι. Σήμερα, το έργο υλοποιείται από το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, τη Γενική Γραμματεία Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων και την Ειδική Υπηρεσία Διαχείρισης Προγράμματος «Ψηφιακός Μετασχηματισμός». Η υλοποίηση του έργου που έχει ως επίκεντρο την ταχύτητα και την ποιότητα του Internet που θα αναβαθμίσει τη θέση της χώρας μας στον αναπτυσσόμενο κλάδο της ψηφιακής οικονομίας, αναμένεται να συμβάλει στη στήριξη και ανάπτυξη των τοπικών επιχειρήσεων, στη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας και στη στήριξη της αποκέντρωσης, μέσω της μείωσης του ψηφιακού χάσματος μεταξύ αστικών και ημιαστικών περιοχών, όπως αυτό αποτυπώνεται στο επικαιροποιημένο Εθνικό Ευρυζωνικό Σχέδιο.
Συνολικά υπολογίζεται πως από το Ultra-Fast Broadband θα επωφεληθούν πάνω από 830.000 νοικοκυριά και επιχειρήσεις, άνω του 18% του συνόλου της χώρας και 10.000 δημόσια κτίρια, όπως σχολεία, Κέντρα Υγείας, κ.ο.κ. σε περιοχές που δεν είχαν συμπεριληφθεί στον σχεδιασμό των ιδιωτικών επενδύσεων. Το έργο έχει προϋπολογισμό €743 εκατ. (€870 εκατ. συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ). Από αυτά, τα €250 εκατ. αποτελούν συγχρηματοδοτούμενη δημόσια δαπάνη, η οποία καλύπτεται από τα Διαρθρωτικά και Επενδυτικά Ταμεία της Ευρωπαϊκής Ένωσης στο πλαίσιο του ΕΣΠΑ και τα υπόλοιπα θα καλυφθούν από ιδιωτικά κεφάλαια. Η περίοδος κατασκευής, όπως έχει προσδιοριστεί από το τεύχος προκήρυξης του έργου επρόκειτο να διαρκέσει 3 χρόνια, ενώ η διάρκεια της παραχώρησης δηλ. η περίοδος παροχής υπηρεσιών, πριν οι υποδομές μεταφερθούν στο Δημόσιο, είναι 23 χρόνια.
Ανάδοχοι του όλου έργου έχουν αναδειχθεί δύο ιδιωτικές εταιρείες, ενώ βάσει της σύμβασης-σύμπραξης με το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, η εμπορική διάθεση του δικτύου θα ξεκινήσει με την ολοκλήρωση τουλάχιστον του 15% του έργου. Η σημερινή κατάσταση του έργου διακρίνεται από μεγάλη στασιμότητα και επί της ουσίας έχει παγώσει. Η πρώτη καμπίνα Fiber to the Home στο πλαίσιο του UFBB, όπως ανακοινώθηκε έχει εγκατασταθεί στη Δράμα, ενώ μέχρι το τέλος του 2024 υποτίθεται σχεδιάζεται να ολοκληρωθεί η κατασκευή FTTH σε περιοχές των Νομών Αττικής, Εύβοιας, Κορινθίας, Μεσσηνίας, Ηρακλείου και Χανίων. Ειδικότερα οι περιοχές ευθύνης του έργου από τους δύο αναδόχους είναι για το μεν πρώτο το Lot 1 για τις περιφερειακές ενότητες Ροδόπης, Δράμας, Έβρου, Ξάνθης, Ζακύνθου, Ηλείας, Αρκαδίας, Κορινθίας, Μεσσηνίας, το Lot 3 Εύβοιας, Σύρου, Άνδρου, Θήρας, Κέας – Κύθνου, Μήλου, Μυκόνου, Νάξου, Πάρου, Τήνου, Ηρακλείου, Ρεθύμνου, Χανίων και το Lot 7 Βοιωτίας, Φθιώτιδας, Αν. Αττικής, Δ. Αττικής, Καλύμνου, Καρπάθου, Κω, Ρόδου, Λασιθίου. Στο δεύτερο ανάδοχο υπάγονται οι περιφερειακές ενότητες Πέλλας, Πιερίας, Καστοριάς, Φλώρινας, Ιωαννίνων, Θεσπρωτίας, Πρέβεζας, Λάρισας, Μαγνησίας, Σποράδων, Κέρκυρας ως Lot 2, Χαλκιδικής, Θάσου, Καβάλας, Σερρών, Λέσβου, Ικαρίας, Λήμνου, Σάμου, Χίου ως Lot 4, Θεσσαλονίκης, Κιλκίς, Ευρυτανίας, Φωκίδας, Ιθάκης, Κεφαλληνίας, Λευκάδας, Αχαΐας, Αιτωλοακαρνανίας ως Lot 5 και Κοζάνης, Γρεβενών, Άρτας, Καρδίτσας, Τρικάλων, Ημαθίας, Αργολίδας, Λακωνίας ως Lot 6, αλλά σύμφωνα με πληροφορίες, δεν έχει καν υπογράψει τη σύμβαση για να ξεκινήσει το έργο.
Επειδή πρόκειται για ένα κρίσιμο έργο υποδομής Fiber to the Home σε 3 εκατ. νοικοκυριά και επιχειρήσεις, δηλαδή στα 2/3 της χώρας, έως το 2027, δεδομένου ότι η πορεία του προχωρά μόνον από το έναν από τους δύο αναδόχους,
Επειδή είναι επιβεβαιωμένη η αποτυχία της κυβέρνησης ΝΔ και του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης, συνεπεία της οποίας συντηρείται η Ελλάδα σε θέση ουραγού (27η στους 27) στην Ευρώπη αναφορικά με τη συνδεσιμότητα υπερυψηλών ταχυτήτων Internet,
Επειδή η αδιαφορία της κυβέρνησης για έργα ουσίας όπως αυτά των ψηφιακών υποδομών, έχει ως αποτέλεσμα το μεν UFBB, όπως και άλλα συνοδά έργα να έχουν ξεπεράσει κάθε όριο καθυστέρησης, εδώ και 5 χρόνια,
Επειδή η μετάβαση στη νέα ψηφιακή εποχή μπορεί να επιτευχθεί μόνο με σοβαρό σχεδιασμό και έργα ουσίας, ιδίως στον τομέα των υποδομών ευρυζωνικότητας που η χώρα μας υστερεί διαχρονικά.
Ερωτάται ο κ. Υπουργός
1. Ποιες «προνομιακές» σχέσεις του ενός ιδιώτη-αναδόχου με το στενό περιβάλλον της Κυβέρνησης και του Μεγάρου Μαξίμου επιτρέπουν να κωλυσιεργεί και να απαξιώνει το πιο κομβικό και δαπανηρό έργο ευρυζωνικότητας στη χώρα μας, κρίσιμο για την εθνική ψηφιακή μετάβαση;
2. Για ποιους λόγους παραμένει στη φάση υλοποίησης ο εν λόγω ιδιώτης ανάδοχος, ενώ σύμφωνα με πληροφορίες απέχει της υπογραφής της σύμβασης του έργου προκειμένου να ξεκινήσει η διαδικασία υλοποίησης στα 4 Lot που του αναλογούν;
3. Ισχύει ότι δόθηκε νέα παράταση στις 27 Μαρτίου, πόσες παρατάσεις έχουν δοθεί και αν προβλέπεται κάτι τέτοιο στη συμβαση; Πως αξιολογείτε την τρέχουσα φάση υλοποίησης του όλου έργου, πως σκοπεύετε να αντιμετωπίσετε τα μεγάλα κενά και τις καθυστερήσεις στην πορεία του που καθηλώνουν τη χώρα μας στο ψηφιακό εκτροχιασμό από τους εθνικούς και ευρωπαϊκούς στόχους;