H πρόωρη διακοπή των συμβάσεων εργασίας των απασχολούμενων στο πρόγραμμα “Philos” δημιουργεί πολύμηνο κενό στην κάλυψη των αναγκών υγείας των μεταναστών και των προσφύγων

Το πρόγραμμα “Philos” άρχισε να εκτελείται στην Ελλάδα κατ’ εφαρμογή του άρθ. 123 N.  4549/2018 στο οποίο προβλεπόταν η δυνατότητα αποκλειστικής ανάθεσης στο ΚΕΕΛΠΝΟ,  πλέον ΕΟΔΥ, της σχετικής υλοποίησης προγράμματος με αντικείμενο τη διασφάλιση της  δημόσιας υγείας και την κάλυψη των υγειονομικών αναγκών των προσφύγων και  μεταναστών. Ήταν μια σωτήρια για τους ανθρώπους της χώρας διάταξη που θεσπίστηκε επί  διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, παρά τη μέγγενη των μνημονίων και της δαμόκλειας σπάθης των  προ-απαιτούμενων. Και είναι ένα πρόγραμμα, το οποίο έτρεξε για πάνω από 6 χρόνια με  επιτυχία χάρη στην αυταπάρνηση και τον επαγγελματισμό των εργαζομένων του. 

Ο Ν. 5107/2024 και συγκεκριμένα η παρ. 2 του α. 37 προβλέπουν την υποχρεωτική  παράταση των συμβάσεων εργασίας στο πλαίσιο υλοποίησης του προαναφερόμενου  προγράμματος ως την έναρξη του νέου προγράμματος ονόματι “Ιπποκράτης Ι” και  οπωσδήποτε όχι μετά την 31 Ιουλίου 2024. 

Η προγραμματική συμφωνία ανάμεσα στο Υπουργείο Μετανάστευσης και Ασύλου (ΥΜΑ)  και τον Διεθνή Οργανισμό Μετανάστευσης (ΔΟΜ), για την υλοποίηση του προγράμματος  «Ιπποκράτης Ι», το οποίο αφορά στην παροχή υπηρεσιών υγείας και ψυχοκοινωνικής  υποστήριξης, με τη συγχρηματοδότηση των Ταμείων Μετανάστευσης και Εσωτερικών  Υποθέσεων της Ευρωπαϊκής Ένωσης υπεγράφη μόλις στις 29 Μαΐου 2024. 

Στις 14 Ιουνίου 2024 οι εργαζόμενοι του προγράμματος “Philos” ενημερώθηκαν μέσω  ηλεκτρονικού μηνύματος ότι οι συμβάσεις τους θα έληγαν οριστικά στις 30 Ιουνίου 2024! 

Ο ΕΟΔΥ, λοιπόν, επιδεικνύει μια αδικαιολόγητη σπουδή στη μη ανανέωση των συμβάσεων  εργασίας του «Philos», όταν νόμιμα θα μπορούσε να τις διατηρήσει εν ισχύει ως και τις 31  Ιουλίου 2024. Αναρωτιέται κανείς προς τι η βιασύνη, όταν η προγραμματική συμφωνία για  το πρόγραμμα “Ιπποκράτης” υπεγράφη μόλις στις 29 Μαΐου 2024 και όποιος και όποια έχει  έστω και επιδερμικά ασχοληθεί με την υλοποίηση τέτοιων προγραμμάτων γνωρίζει πολύ  καλά ότι απαιτείται αρκετός χρόνος έως ότου οι νέοι ανάδοχοι να είναι σε θέση να  ανταπεξέλθουν στα νέα καθήκοντά τους. Εν προκειμένω, εκτιμάται ότι πριν το Σεπτέμβριο  του 2024 οι νέοι ανάδοχοι δεν θα είναι αντικειμενικά σε θέση να αναλάβουν. Δημιουργείται έτσι ένα κενό όσον αφορά την κάλυψη των αναγκών υγείας των προσφύγων και των  μεταναστών, ιδίως εν μέσω καλοκαιριού, οπότε και συνήθως αυξάνονται οι ροές τους προς  την Ελλάδα, και λόγω καλού καιρού. 

Παράλληλα ο ΔΟΜ που έχει αναλάβει την υλοποίηση του νέου προγράμματος «Ιπποκράτης Ι» και ανέλαβε να καλύψει το δημιουργηθέν κενό συνάπτοντας ατομικές συμβάσεις με τους  μέχρι πρότινος εργαζόμενους του “Philos”, προσφέρει επιλεκτικά εργασία και μάλιστα όπως  οι ίδιοι καταγγέλλουν στην ΕΦΣΥΝ όσοι/ες είναι άνω των 63 ετών δεν μπορούν να  συνάψουν συμβάσεις με τον Οργανισμό, ενώ πολλές και σημαντικές του προηγούμενου  προγράμματος μένουν εκτός. Το γεγονός αυτό πέραν του ότι αποτελεί κατάφορη διάκριση, προκαλεί προβλήματα στις δομές φιλοξενίας προσφύγων και στις υγειονομικές δομές όπου  πρόσφεραν τις υπηρεσίες τους οι εργαζόμενοι λόγω της έλλειψης προσωπικού που  δημιουργείται. 

Επειδή, η επαρκής κάλυψη των αναγκών υγείας των προσφύγων και των μεταναστών είναι  σοβαρό ζήτημα πληθυσμιακής υγείας και πρέπει να υλοποιείται από φορείς που  εποπτεύονται από το Υπουργείο Υγείας. 

Επειδή, η κάλυψη των ανωτέρω αναγκών είναι υποχρέωση της Ελλάδας δυνάμει της  ενωσιακής νομοθεσίας αλλά και του διεθνούς δικαίου. 

Επειδή, η κείμενη νομοθεσία δίνει τη δυνατότητα παράτασης της ισχύος των συμβάσεων  των εργαζομένων του προγράμματος “Philos”, και μάλιστα προκύπτει η ανάγκη νέας  παράτασης τουλάχιστον έως τις 30 Σεπτεμβρίου 2024. 

Επειδή, η προσφορά και ιδίως η εμπειρία των περίπου 400 εργαζομένων του “Philos” είναι  εξόχως σημαντική και δεν πρέπει να χαθεί, αλλά αντιθέτως πρέπει να αξιοποιηθεί και να  τους αναγνωριστεί με ιδιαίτερη μοριοδότηση ως προϋπηρεσία τόσο για αυτούς που  υπηρετούσαν στις δομές προσφύγων όσο και για αυτούς που υπηρετούσαν στα Νοσοκομεία  και τις δομές υγείας. Όλοι τους έδωσαν τη μάχη και της πανδημίας κάτω από πολύ αντίξοες  συνθήκες. 

Επειδή, είναι πασιφανές το χάσμα επικοινωνίας που υπάρχει μεταξύ του Υπουργείου  Μετανάστευσης και Ασύλου και του Υπουργείου Υγείας. 

Επειδή, τα προγράμματα «Ιπποκράτης Ι» και «Ιπποκράτης ΙΙ» θα εποπτεύονται από  διαφορετικούς φορείς και αυτό θα δημιουργήσει προβλήματα στην ανατροφοδότηση  δεδομένων από τις δομές ώστε να γίνεται η απαραίτητη επιδημιολογική επιτήρηση. 

Επειδή, δεν έχει εξασφαλιστεί η δυνατότητα των αναδόχων του «Ιπποκράτης Ι» να  αποστέλλουν στοιχεία επιδημιολογικού ενδιαφέροντος (τα οποία εμπίπτουν στην κατηγορία  των ευαίσθητων προσωπικών δεδομένων) προς το Υπουργείο Υγείας και το προσωπικό  υλοποίησης του «Ιπποκράτης ΙΙ», με κίνδυνο αυτή να μείνει στον αέρα. 

Επειδή, το προσωπικό του Υποέργου “IV” του “Philos” προσέφερε όλα αυτά τα χρόνια  πολύτιμες υπηρεσίες σε πολλά νοσοκομεία της χώρας, καλύπτοντας σημαντικά κενά στις  οργανικές θέσεις νοσοκομείων. 

Επειδή, είναι προφανές το σχέδιο της Κυβέρνησης, όλη η παροχή της υγείας να γίνεται εντός των δομών, το οποίο έρχεται να προστεθεί στην αποκλειστική σίτιση εντός δομών και  δημιουργεί ανησυχία για αποκλειστική εκπαίδευση εντός των δομών, καταδεικνύοντας ένα  σχέδιο απόλυτου εγκλεισμού στις δομές. 

Επειδή, είναι πασιφανές ότι η ηγεσία του Υπουργείου Υγείας ήθελε να «ξεφορτωθεί» την  φροντίδα υγείας αιτούντων άσυλο και προσφύγων τόσο εντός όσο και εκτός των δομών. 

Ερωτώνται οι κ.κ. Υπουργοί: 

1. Γιατί αποφάσισε ο ΕΟΔΥ να διακόψει πρόωρα την ισχύ των συμβάσεων  εργασίας των περίπου 400 απασχολούμενων στο πλαίσιο του προγράμματος  «Philos» ενώ ο νόμος του έδινε τη δυνατότητα αυτές να παραμένουν εν ισχύι  ως και τις 31 Ιουλίου 2024; 

2. Δεδομένου ότι η προγραμματική συμφωνία του προγράμματος «Ιπποκράτης Ι» υπεγράφη μόλις στις 29 Μαΐου 2024 και αντικειμενικά οι νέοι ανάδοχοι θα  είναι σε θέση να παρέχουν τις υπηρεσίες τους το νωρίτερο τον Σεπτέμβριο  2024 -ρεαλιστικά όχι πριν τον Νοέμβριο- πως θα καλυφθούν οι κενές θέσεις,  ιδίως σε μια περίοδο αύξησης των προσφυγικών και μεταναστευτικών ροών  προς την Ελλάδα; 

3. Από ποιον φορέα εποπτεύονται, στην περίοδο «γέφυρα» από 1/7/20204, μέχρι  την επίσημη έναρξη του προγράμματος «Ιπποκράτης Ι», όσοι επιλέγουν (ή  δύνανται) να συνάψουν ατομικές συμβάσεις με τον ΔΟΜ;  

4. Προτίθεται να προβλέψει ειδική μοριοδότηση της προϋπηρεσίας όλων των  εργαζομένων του προγράμματος «Philos» στο πλαίσιο της διαδικασίας  επιλογής ανθρώπινου δυναμικού του προγράμματος “Ιπποκράτης” αλλά και  σε μελλοντικές προκηρύξεις για προσλήψεις στο Δημόσιο και να καλέσει τον  ΔΟΜ να προσλάβει όλες τις ειδικότητες και χωρίς καμία ηλικιακή διάκριση  όπως καταγγέλλουν οι εργαζόμενοι; 

5. Με βάση ποια κριτήρια το πρόγραμμα «Ιπποκράτης Ι» δεν υλοποιείται από τον  ΕΟΔΥ ή άλλον φορέα εποπτευόμενο από το Υπουργείο Υγείας, ειδικότερα όταν  αυτό θα δημιουργήσει και θέματα με την επικοινωνία και ανατροφοδότηση  μεταξύ των αναδόχων του Ιπποκράτης Ι και του Υπουργείου για την  επιδημιολογική επιτήρηση, που είναι αντικείμενο του «Ιπποκράτης ΙΙ» το οποίο (ορθά) παραμένει στο Υπουργείο Υγείας; 

Scroll to Top