Αναγκαίος ο ορθός υπολογισμός της μηνιαίας εισφοράς κλάδου σύνταξης για τους Μονοσυνταξιούχους του πρώην ΕΤΑΑ – ΤΣΑΥ, ώστε να αποκατασταθεί η αδικία που της μείωσης των συντάξεων

Με τις διατάξεις του άρθρου 7 παρ. 8 του ν.982/1979, όπως ισχύει,  συστάθηκε στο πρώην ΤΣΑΥ ο Κλάδος Μονοσυνταξιούχων με σκοπό τη  χορήγηση προσαύξησης της κύριας σύνταξης στους ασφαλισμένους του  ανωτέρω πρώην Ταμείου, εφόσον δεν υπάγονταν στην ασφάλιση άλλου  φορέα κύριας ασφάλισης ή του Δημοσίου. Η υπαγωγή στην ασφάλιση του  Κλάδου, ο οποίος λειτούργησε μέχρι 31/12/2015, ήταν προαιρετική. Ο  ασφαλισμένος, σύμφωνα με τις καταστατικές διατάξεις του πρώην ΤΣΑΥ  (άρθρο 7 παρ. 8 του ν.982/1979, όπως ισχύει) κατέβαλε μηνιαία εισφορά  ύψους 50% της προβλεπόμενης για την κύρια ασφάλιση μηνιαίας εισφοράς  προκειμένου να λάβει κατά τη συνταξιοδότησή του προσαύξηση της κύριας  σύνταξης κατά 50%. 

Σύμφωνα με το δεύτερο και το τρίτο εδάφιο της παρ.5, όπως  αντικαταστάθηκαν με το άρθρο 234 παρ.11 Ν.4389/2016, ΦΕΚ Α  94/27.5.2016, ο Κλάδος Μονοσυνταξιούχων του Τομέα Σύνταξης και  Ασφάλισης Υγειονομικών (ΤΣΑΥ) καταργήθηκε από 1.1.2016, και για τους  ασφαλισμένους που προέρχονται από το ΤΣΑΥ και έχουν υπαχθεί  προαιρετικά στην ασφάλιση του Κλάδου Μονοσυνταξιούχων, η επιπλέον  παροχή θα υπολογίζεται, για κάθε έτος καταβολής επιπλέον εισφοράς, με  ετήσιο συντελεστή αναπλήρωσης 0,075% για κάθε ποσοστιαία μονάδα (1%)  επιπλέον εισφοράς. Ο συντάξιμος μισθός σε αυτήν την περίπτωση θα  προκύπτει λαμβάνοντας υπόψη τη βάση υπολογισμού της επιπλέον εισφοράς. 

Δηλαδή, σχετικά με τον υπολογισμό της συνταξιοδοτικής παροχής  που θα χορηγηθεί από τον Κλάδο Μονοσυνταξιούχων με βάση το χρόνο  ασφάλισης για τον οποίο έχουν καταβληθεί ασφαλιστικές εισφορές σύμφωνα  με τα ανωτέρω, για αιτήσεις συνταξιοδότησης που εμπίπτουν στο πεδίο  εφαρμογής του ν.4387/2016 έχουν εφαρμογή οι ρυθμίσεις του άρθρου 94 παρ.5 του ν.4387/2016, όπως ισχύουν. 

Όμως, η Διεύθυνση Νομοθεσίας και Συντονισμού του Τμήματος  Συντονισμού Συντάξεων Μη Μισθωτών του Υπουργείου Εργασίας και  Κοινωνικής Ασφάλισης με γνώμη της, όπως αυτή αποτυπώθηκε στο με  αριθμό 172767/14.5.2021 έγγραφό της και έγινε αποδεκτή από την ηγεσία του  Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, οδήγησε στη μείωση του  ασφαλίστρου των Μονοσυνταξιούχων Υγειονομικών, το οποίο πλήρωναν επί  36 συναπτά έτη από 50% σε 10% και της προσαύξησης της σύνταξης από  135% σε 27% , γεγονός που συνιστά λανθασμένο υπολογισμό της μηνιαίας  εισφοράς κλάδου σύνταξης και αναλογικά και της ετήσιας για τους  Μονοσυνταξιούχους (Υγειονομικός Ασφαλισμένος του πρώην ΕΤΑΑ – ΤΣΑΥ ).  

Ειδικότερα, ορίζεται στο εν λόγω έγγραφο, ότι “για την εφαρμογή του  άρθ. 28 του Ν.4387/2016, η μηνιαία εισφορά του κλάδου σύνταξης και  αναλογικά η ετήσια, υπολογίζεται στο 20% (δηλαδή για 20 ποσοστιαίες  μονάδες) επί του μέσου μηνιαίου ή αναλογικά του μέσου ετησίου  εισοδήματος που η ίδια διαμορφώνει, ως το πηλίκο της διαίρεσης των  εισφορών κλάδου σύνταξης δια του 0,2 ή δια του 20%. Για την εφαρμογή  της παρ. 5 του άρθ. 94 του Ν. 4387/2016, η εισφορά του κλάδου των  Μονοσυνταξιούχων ισούται με το 50% της μηνιαίας και αναλογικά  ετησίας εισφοράς του κλάδου σύνταξης, όπως αυτή προσδιορίζεται  στην προηγούμενη παράγραφο, δηλαδή ανέρχεται σε ποσοστό 10% και  υπολογίζονται 10 ποσοστιαίες μονάδες (%) για κάθε έτος επιπλέον  εισφοράς.  

Ειδικότερα, με λανθασμένο τρόπο αντιστοιχίζεται ο συντελεστής 20%  δηλαδή το ποσοστό 20% που όρισε ο νομοθέτης ότι αποτελεί το σύνολο των  υποχρεωτικών ασφαλιστικών εισφορών, δηλαδή το 100% αυτών, που  καταβάλλονται από ελεύθερο επαγγελματία υγειονομικό για τον Κλάδο Σύνταξης και υπολογίζονται επί του μέσου μηνιαίου ή αναλογικά του μέσου  ετησίου εισοδήματος ή του συντάξιμου μισθού, με 20 ποσοστιαίες μονάδες  που αντιστοιχούν όμως στο 20% του συντάξιμου μισθού και όχι στο 100% του  συντάξιμου μισθού, ως θα έπρεπε, ώστε στη συνεχεία να γίνει αποδεκτό ότι  το 50% της μηνιαίας και αναλογικά ετήσιας εισφοράς κλάδου σύνταξης και  άρα επί του ιδίου μέσου μηνιαίου και αναλογικά ετησίου ποσού που θα  αποτελούσε εισόδημα (για την εφαρμογή του άρθρου 28), να αποτελεί το  ήμισυ των ασφαλιστικών εισφορών που αντιστοιχούν στο 20% του  συντάξιμου μισθού, δηλαδή αντιστοιχούν στο 10% του συντάξιμου μισθού και  άρα σε, 10 ποσοστιαίες μονάδες (%) ασφαλιστικές εισφορές και κατά  συνέπεια να μειωθεί το ασφάλιστρο από 50% σε 10%. 

Επειδή, με την άνω μείωση του ασφαλίστρου από 50% σε 10%, και  κατά συνέπεια και του συντελεστή αναπλήρωσης από 135% σε 27%, παραβιάζονται οι Συνταγματικές αρχές της Ισότητας, της Νομιμότητας, της  Χρηστής Διοίκησης της Δικαιολογημένης Εμπιστοσύνης και της αρχής της  Αναλογικότητας και Ανταποδοτικότητας. 

Επειδή, με τα ως άνω δημιουργείται αδικία εις βάρος συνταξιούχων,  καθώς έχει ως αποτέλεσμα την δραματική μείωση της σύνταξής τους.  

Επειδή, χρήζει ορθής ερμηνείας και εφαρμογής το άρθ. 28 του  Ν.4387/2016.  

Ερωτάται η αρμόδια κ. Υπουργός:  

Προτίθεται να προβεί σε αναγκαίες ενέργειες, ώστε να διορθωθεί η  αδικία που γίνεται στον προσδιορισμό της προσαύξησης της σύνταξης  των μονοσυνταξιούχων υγειονομικών, εξαιτίας του εσφαλμένου τρόπου  υπολογισμού της σύνταξης στο τμήμα που αφορά στην προσαύξηση  αυτής ως ασφαλισμένου στον κλάδο των μονοσυνταξιούχων;

Scroll to Top