Σύμφωνα με πρόσφατο δημοσίευμα επίκεινται μαζικές συγχωνεύσεις τμημάτων και κλείσιμο σχολείων, γεγονός που έχει αναστατώσει γονείς αλλά και την εκπαιδευτική κοινότητα σε όλη τη χώρα. Η απόφαση της κυβέρνησης για τις συγχωνεύσεις τμημάτων στα σχολεία άρχισε να υλοποιείται μέσα στο καλοκαίρι, όταν με σχετική εγκύκλιό το Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού καλούσε τις Διευθύνσεις των σχολείων να μειώσουν τον αριθμό των τμημάτων, αυξάνοντας τον αριθμό των μαθητών. Η κυβέρνηση επικαλείται δημογραφικούς λόγους, που οδηγούν στις συγχωνεύσεις ενώ εκπαιδευτικοί και γονείς υποστηρίζουν, ότι το πρόβλημα δημιουργείται από τις τεράστιες ελλείψεις προσωπικού και την απροθυμία της κυβέρνησης να προχωρήσει σε προσλήψεις.
Μόνο στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας 118 σχολεία, 36 Δημοτικά και 82 Νηπιαγωγεία δεν πρόκειται να ανοίξουν τη νέα σχολική χρονιά. Αναλυτικότερα, στην Ανατολική Θεσσαλονίκη, δεν θα λειτουργήσουν 8 Δημοτικά, στη Δυτική Θεσσαλονίκη επίσης 8, στο Κιλκίς 5, στην Πέλλα 7, στην Πιερία 6 και στις Σέρρες 2. Πολλά είναι και τα νηπιαγωγεία που δεν θα ανοίξουν: 7 στην Ανατολική Θεσσαλονίκη, 22 στη Δυτική, 7 στην Ημαθία, 7 στο Κιλκίς, 23 στην Πιερία, 12 στις Σέρρες και 4 στη Χαλκιδική.
Από τις συγχωνεύσεις αυτές είναι προφανές, ότι θα υπάρξουν μαθητές, που θα κληθούν να αλλάξουν σχολικό περιβάλλον και σε κάποιες περιπτώσεις να εγγραφούν σε σχολεία, που απέχουν από το σπίτι τους. Επίσης η δημιουργία πολυπληθών τάξεων είναι κατάσταση, που έρχεται σε ευθεία αντίθεση με τα μορφωτικά δικαιώματα των παιδιών σε μια σύγχρονη κοινωνία, πηγαίνοντας μας δεκαετίες πίσω. Είναι άλλωστε κοινός τόπος, ότι σε μία τάξη με πολλούς μαθητές ο εκπαιδευτικός δεν μπορεί να ανταποκριθεί με επάρκεια στις ανάγκες τους, ειδικά δε για όσους αντιμετωπίζουν μαθησιακές δυσκολίες.
Οι δε μετακινήσεις των μαθητών, ως συνέπεια των συγχωνεύσεων, θίγουν το δικαίωμα κάθε παιδιού να φοιτά στο σχολείο της γειτονιάς του, όπως υπαγορεύεται από παιδαγωγικούς και κοινωνικούς λόγους. Δεν θα είναι παράδοξο ειδικά για τις οικογένειες στην επαρχία να αλλάζει ακόμα και ο οικογενειακός προγραμματισμός, προκειμένου να φοιτήσουν τα παιδιά στο σχολείο.
Η πολιτική αυτή οδηγεί στην κατάργηση των τμημάτων ένταξης, των ειδικοτήτων στα ΕΠΑΛ αλλά και των κατευθύνσεων στα ΓΕΛ με αποτέλεσμα εκατοντάδες εκπαιδευτικοί να μετατραπούν σε λειτουργικά υπεράριθμους/ες και να υποχρεωθούν να μετακινηθούν ακόμη και σε 2-3-4 σχολεία για να καλύψουν το ωράριό τους. Ιδιαίτερα αισθητή θα είναι η νέα πραγματικότητα και στους αναπληρωτές καθώς εκατοντάδες δεν θα προσληφθούν.
Οι ανακοινώσεις αυτές της κυβέρνησης έχουν προκαλέσει, όπως είναι αναμενόμενο, μεγάλες αντιδράσεις από γονείς και εκπαιδευτικούς, με τους Συλλόγους Γονέων και Εκπαιδευτικών να διοργανώνουν σειρά διαμαρτυριών σε όλη τη χώρα από την Κρήτη έως τη Μυτιλήνη. Χαρακτηριστικά αναφέρεται ότι ο πρόεδρος του Συλλόγου Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Λάρισας, χαρακτήρισε «πέρα από κάθε λογική την απόφαση της Περιφερειακής διευθύντριας Εκπαίδευσης , τη στιγμή που υπάρχουν στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση Λάρισας 80 δάσκαλοι στον “αέρα ” και πάνω από 50 κενές αίθουσες διδασκαλίας» ενώ υπάρχουν περιφέρεις όπως η Σάμος, όπως καταγγέλλει ο Σύλλογος Δασκάλων και Νηπιαγωγών Σάμου, όπου δεν έχει προβλεφθεί η σύσταση νέων οργανικών θέσεων, παρά τις μεγάλες ελλείψεις προσωπικού.
Σύμφωνα με πρόσφατη ανακοίνωση της ΟΛΜΕ: «Κυβέρνηση και Υπουργείο Παιδείας σχεδιάζουν και υλοποιούν μια πολιτική η οποία υπονομεύει με απόλυτο τρόπο την παιδαγωγική λειτουργία των σχολείων με τις εκατοντάδες συγχωνεύσεις τμημάτων στις οποίες και προχωρούν. Μία πολιτική η οποία περιορίζει ασφυκτικά το δικαίωμα των μαθητριών και μαθητών να πηγαίνουν στο σχολείο στο οποίο υπάγονται και να μην μετακινούνται ενώ την ίδια ώρα διαμορφώνει μια εξαιρετικά αρνητική πραγματικότητα για τα εργασιακά δικαιώματα πολλών εκπαιδευτικών και συνεχίζει Η επιλογή του Υπουργείου Παιδείας να προχωρήσει σε μαζικές συγχωνεύσεις τμημάτων θα επιφέρει ευρύτερη αναστάτωση σε μαθητές και εκπαιδευτικούς (ανατροπή προγραμμάτων, μετακινήσεις εκπαιδευτικών, καθυστέρηση στις τοποθετήσεις εκπαιδευτικών και κάλυψης των κενών κ.λπ.). Η επικοινωνιακή εργαλειοποίηση διακηρύξεων περί “αναβάθμισης του εκπαιδευτικού έργου”, “βελτίωσης των σχολείων” έρχονται σε απόλυτη αναντιστοιχία με μια νέα πραγματικότητα όπου τα όρια των μαθητών θα αγγίζουν το ανώτερο δυνατό ( ακόμη και 27 με 28) με συνέπεια την ουσιαστική υπονόμευση της παιδαγωγικής λειτουργίας».
Σήμερα οι διαμαρτυρόμενοι εκπαιδευτικοί ζητούν να ανακληθεί η απόφαση και να δημιουργούνται τμήματα με 15 μαθητές ανά τάξη για τις δύο πρώτες τάξεις του δημοτικού και μέχρι 20 μαθητές για τις υπόλοιπες τάξεις.
Επειδή το υπαρκτό δημογραφικό πρόβλημα δεν μπορεί να λυθεί με μέτρα που οδηγούν στην υποβάθμιση της δημόσιας εκπαίδευσης αλλά με ενίσχυση και στήριξη των νεών ανθρώπων.
Επειδή η ύπαρξη πολυπληθών τμημάτων αποτυπώνει μια πολιτική επιλογή με βαθιά αντιεκπαιδευτικό πρόσημο και συνιστά απομείωση του αξιακού φορτίου του δημόσιου σχολείου μέσω της υποβάθμισης των συνθηκών λειτουργίας του.
Ερωτάται ο Υπουργός Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού
1) Σε ποια σχολεία θα μετακινηθούν οι μαθητές των 36 Δημοτικών Σχολείων και των 82 Νηπιαγωγείων στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας;
2) Ποιος ο ανώτατος αριθμός ανά τμήμα σε κάθε τάξη για νήπια και μαθητές της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης;
3) Προτίθεστε να υλοποιήσετε την πρόταση των εκπαιδευτικών της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης για τάξεις με έως 20 μαθητές ανά τμήμα;
4) Ποιος ο αριθμός των εκπαιδευτικών στην Προσχολική και Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση για το σχολικό έτος 2024- 2025 στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας και πόσοι από αυτούς είναι αναπληρωτές;