Τις τελευταίες ημέρες χιλιάδες διανομείς από τις γνωστές πλατφόρμες ταχυδιανομής βρίσκονται σε απεργιακές κινητοποιήσεις, διεκδικώντας καλύτερες και, κυρίως, ασφαλέστερες συνθήκες εργασίας.
Όπως χαρακτηριστικά επισημαίνει σε ανακοίνωσή του το Συνδικάτο Εργατοϋπαλλήλων Τουριστικών Επισιτιστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕΠΕ): «Οι πλατφόρμες διανομής έχουν τεράστια κέρδη. Η “efood” κατέγραψε κέρδη άνω των 41 εκατομμυρίων, με τζίρο άνω των 163 εκατ., ενώ η “Wolt”, που πρόσφατα εξαγοράστηκε, με 7 δισ. ευρώ, καταγράφει κύκλο εργασιών περίπου 26 εκατ. ευρώ. […] Με το καθεστώς freelancing έχουν καταφέρει να “γλιτώσουν” εργοδοτικές εισφορές, δώρα, επιδόματα κ.λπ. Πάνω στο αίμα και τον ιδρώτα των διανομέων έχουν βγάλει αυτά τα κέρδη. Η κατάσταση στα καταστήματα είναι χειρότερη για τους διανομείς. Μαύρη και αδήλωτη εργασία, απληρωσιά, μισά ένσημα, εντατικοποίηση. Οι εργοδότες πατάνε και πάνω στο σμπαράλιασμα των ελεγκτικών μηχανισμών και την απουσία ελέγχων. Δεν είναι σύγχρονο ένας διανομέας να εργάζεται 10ωρα για να τα βγάλει πέρα, να κινδυνεύει από ατύχημα, να αναγκάζεται μέχρι τα 67 του να είναι πάνω στο μηχανάκι».
Επειδή:
– Από όλα τα παραπάνω, προκύπτει με σαφήνεια η αδήριτη ανάγκη ρύθμισης των εργασιακών σχέσεων και ενίσχυσης των εργασιακών δικαιωμάτων των εργαζόμενων σε αυτόν τον σημαντικό κλάδο της οικονομίας και παράλληλα η ενίσχυση του Σώματος Επιθεώρησης Εργασίας με τρόπο ουσιαστικό.
– Θα πρέπει να απαλειφθεί άμεσα το φαινόμενο της εικονικής εργασιακής σχέσης των φερόμενων ως «συνεργατών» στις πλατφόρμες ταχυδιανομής, καθώς στη βάση τους είναι αμιγώς εξαρτημένες σχέσεις εργασίας.
Ερωτώνται οι κ.κ. Υπουργοί, στο μέτρο των αρμοδιοτήτων τους:
1) Υπάρχει κυβερνητικός σχεδιασμός ώστε να ενταχθούν στα βαρέα και ανθυγιεινά οι εργαζόμενοι στους κλάδους ταχυδιανομής, να τους παρασχεθούν Μέσα Ατομικής Προστασίας με τις πιο σύγχρονες προδιαγραφές και να υπογραφούν κλαδικές συμβάσεις εργασίας;
2) Γιατί δεν έχουν αναμορφωθεί ακόμα οι διατάξεις του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας που ορίζουν τις προϋποθέσεις κυκλοφορίας των δίκυκλων οχημάτων ταχυδιανομών; Ποιες οδηγίες δίνονται στα ΚΤΕΟ για τον έλεγχο δικύκλων με αποθηκευτικό χώρο, δεδομένου του σχετικού νομικού κενού;