Συνεχής η υποβάθμιση της Αισθητικής Αγωγής

Με αλλεπάλληλες παρεμβάσεις έχουμε θέσει την εξαιρετική αναγκαιότητα να ενισχυθεί η εκπαιδευτική διαδικασία με τη διδασκαλία καλλιτεχνικών  μαθημάτων, τα οποία, πέρα από την ανάπτυξη της δημιουργικότητας, συμβάλλουν καθοριστικά στη συναισθηματική ανάπτυξη των μαθητών και τη  διαμόρφωση της προσωπικότητάς τους. Προς την εντελώς αντίθετη  κατεύθυνση, η κυβέρνηση, αφού κατήργησε την Καλλιτεχνική Παιδεία  (Εικαστικά – Στοιχεία Θεατρολογίας – Μουσική) στο Γενικό Λύκειο και  συρρίκνωσε τη διδασκαλία της στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, συνεχίζει να  υποβαθμίζει την Αισθητική Αγωγή και μάλιστα σε ένα εκπαιδευτικό σύμπαν με  λιγότερα σχολεία (μετά κι από τις χιλιάδες συγχωνεύσεις και καταργήσεις  τμημάτων ή/και ολόκληρων σχολικών μονάδων), λιγότερο προσωπικό,  εκπαιδευτικούς και μαθητές διαφορετικών ταχυτήτων, και μάλιστα σε  ανεπαρκείς ή/και ακατάλληλες υποδομές. 

Η φετινή σχολική χρονιά ξεκίνησε για εκατοντάδες σχολεία της χώρας χωρίς  καν εκπαιδευτικούς Αισθητικής Αγωγής. Όπως χαρακτηριστικά αναφέρουν σε  κοινή δήλωσή τους ο Πανελλήνιος Επιστημονικός Σύλλογος Θεατρολόγων  (ΠΕΣΥΘ), ο Πανελλήνιος Σύλλογος Εκπαιδευτικών Μουσικής Επιστήμης  (ΠΑΣΕΜΕ) και η Ένωση Εκπαιδευτικών Εικαστικών Μαθημάτων  (ΕΝ.ΕΚ.Ε.Μ.), «τουλάχιστον 500 δημοτικά σχολεία ξεκίνησαν χωρίς  εκπαιδευτικούς Μουσικής Επιστήμης ΠΕ79.01, τουλάχιστον 400 χωρίς  Θεατρολόγους ΠΕ91.01, και τουλάχιστον 300 χωρίς Εικαστικούς ΠΕ08». Ενώ,  όπως περιγράφεται στο κείμενό τους, ακόμη και μετά την ολοκλήρωση της Β φάσης των προσλήψεων, οι ελλείψεις είναι σοβαρές. Ενδεικτικά, αναφέρεται ότι  στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση καλύφθηκε «μόλις των 48% των κενών των  Εικαστικών (119 από 246), το 54% των Θεατρολόγων (77 από 142), και το 58%  των Μουσικών (81 από 139)». Με δεδομένες τις ελλείψεις αυτές τίθεται εμφατικά το ερώτημα από ποιους διδάσκονται τα μαθήματα Αισθητικής  Αγωγής, καθώς και η ανάγκη μόνιμων προσλήψεων. 

Σε αυτή την κατάσταση έρχεται να προστεθεί δε η έλλειψη αιθουσών για τη  διδασκαλία των μαθημάτων Αισθητικής Αγωγής που έχει ως αποτέλεσμα να  μην καλύπτονται οι πραγματικές ανάγκες τους, καθώς είναι εργαστηριακής  φύσεως. Θα έπρεπε να είναι αυτονόητος ο κατάλληλος χώρος, εξοπλισμένος, για παράδειγμα, με πάγκους, βρύσες, εργαλεία, καβαλέτο, υλικά κ.ά. για τα  Εικαστικά, με μοκέτα, ηχοσύστημα, σκηνή, βεστιάριο για τη Θεατρική Αγωγή,  με μουσικά όργανα και τα κατάλληλα ηχεία για το μάθημα της Μουσικής. 

Επειδή η στήριξη της καλλιτεχνικής παιδείας είναι απαραίτητη για την ενίσχυση  της δημιουργικής εκπαίδευσης και την ευρύτερη καλλιέργεια των μαθητών και  αναγκαία σε όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης. 

Επειδή η Αισθητική Αγωγή, πέρα από την ενασχόληση με την Τέχνη και την  απόκτηση γνώσεων και δεξιοτήτων, βοηθάει τα παιδιά να εκφράσουν τα  συναισθήματά τους, αναπτύσσει τη σκέψη τους, οξύνει τη φαντασία τους και,  το κυριότερο, καλλιεργεί την ενσυναίσθηση -εξαιρετικά κρίσιμη ανάγκη και στο  πλαίσιο της αντιμετώπισης της βίας μεταξύ παιδιών και εφήβων-. 

Επειδή τα μαθήματα της Αισθητικής Αγωγής πρέπει να διδάσκονται  αποκλειστικά από τους εκπαιδευτικούς των αντίστοιχων ειδικοτήτων.

Επειδή πρέπει να καλυφθούν άμεσα τα λειτουργικά κενά στις σχολικές  μονάδες. Οι κλάδοι δε της Αισθητικής Αγωγής ζητούν μεταξύ άλλων, στην κοινή  δήλωσή τους, «να καλυφθούν όλες οι οργανικές αισθητικής αγωγής με μόνιμους  διορισμούς και να συσταθούν νέες οργανικές στα ολιγοθέσια δημοτικά [και] να  γίνουν άμεσα όλες οι προσλήψεις αναπληρωτών στα κενά που υπάρχουν».

Επειδή πρέπει, επιτέλους, να εξασφαλιστούν στις σχολικές μονάδες αίθουσες κατάλληλα εξοπλισμένες για τα εργαστηριακά μαθήματα θεάτρου, εικαστικών  και μουσικής.

Ερωτάται ο αρμόδιος Υπουργός: 

1. Σχεδιάζει να ενισχύσει τη διδασκαλία καλλιτεχνικών μαθημάτων σε  όλες τις βαθμίδες της δημόσιας εκπαίδευσης; 

2. Σε ποιες επείγουσες ενέργειες προτίθεται να προβεί προκειμένου να  καλυφθούν πλήρως τα εκπαιδευτικά κενά στα σχολεία της χώρας και  με ποιο συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα; 

3. Ποια μέριμνα θα λάβει προκειμένου να διασφαλίσει κατάλληλους  εργαστηριακούς χώρους στις σχολικές μονάδες, με επαρκή  υλικοτεχνική υποδομή για την ουσιαστική διδασκαλία των καλλιτεχνικών μαθημάτων; 

4. Σκοπεύει να αξιολογήσει τα σχετικά αιτήματα της εκπαιδευτικής  κοινότητας; 

Scroll to Top