Ενίσχυση του κλάδου των επαγγελματιών οδηγών ΤΑΧΙ

Σύμφωνα με την πρόσφατη απόφαση των Υπουργού, Αναπληρωτή και  Υφυπουργού Οικονομικών (αριθμ. ΓΔΟΥ 468 (ΦΕΚ Β’ 2025/18.05.2021) προβλέπεται  αυξημένη αποζημίωση ειδικού σκοπού για την ενίσχυση επιχειρήσεων λόγω της  εμφάνισης και διάδοσης του κορωνοϊού COVID-19, για τον μήνα Απρίλιο 2021. Το  προσωρινό μέτρο αποσκοπεί στην ενίσχυση των δικαιούχων, για τους οποίους  ίσχυσαν ειδικά και έκτακτα μέτρα περί απαγόρευσης ή αναστολής λειτουργίας για  προληπτικούς ή κατασταλτικούς λόγους που σχετίζονται με τον κορωνοϊό COVID-19 καθώς και εκείνους, όπου η λειτουργία των επιχειρήσεών τους επηρεάζεται άμεσα από  τα περιοριστικά μέτρα λόγω της εμφάνισης και διασποράς κορωνοϊού COVID-19 κατά  το μήνα Απρίλιο 2021. 

Δυστυχώς στους σχετικούς ΚΑΔ δεν περιλαμβάνονται οι ιδιοκτήτες – επαγγελματίες οδηγοί ΤΑΧΙ ενώ σύμφωνα με την απόφαση άλλοι κλάδοι στον τομέα  των χερσαίων επιβατικών μεταφορών παίρνουν αποζημίωση αυτή. Όπως υποστηρίζουν οι οδηγοί ταξί ο κλάδος τους είναι ίσως ο περισσότερο αδικημένος σε  όλη τη διάρκεια της πανδημίας. Το ποσοστό που έχει λάβει επιστρεπτέες  προκαταβολές είναι αρκετά μικρό, δεν ξεπερνάει το 15% και την ίδια στιγμή εξαιρούνται  από την πλειοψηφία των επιδομάτων. 

Ο κλάδος των επαγγελματιών – οδηγών ΤΑΧΙ καταγράφει σημαντικές ζημίες  από την πρόσφατη υγειονομική κρίση, χωρίς να προβλέπεται καμία οικονομική  ενίσχυση για τους επαγγελματίες αυτούς. Ενδεικτικά αναφέρεται ότι κατά την έναρξη  του έτους εξαιτίας του περιορισμού των μετακινήσεων των πολιτών, ο τζίρος  παρουσίασε μείωση της τάξης του 90% μόνο στη Θεσσαλονίκη. Εξαιτίας αυτού του  λόγου ήδη από τον Μάρτιο του 2021, 45 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ είχαμε καταθέσει  ερώτηση προς τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών με θέμα την επιτακτική  ανάγκη οικονομικής στήριξης του κλάδου των ιδιοκτητών ταξί. Μεταξύ άλλων  υποστηρίζαμε ότι « Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή από τον περασμένο Ιανουάριο έχει δώσει  την δυνατότητα στα Κράτη – Μέλη για την λήψη μέτρων οικονομικής ενίσχυσης των  αυτοαπασχολούμενων μεταξύ αυτών και οι ιδιοκτήτες ταξί, μέσω ευρωπαϊκών  προγραμμάτων με ταυτόχρονη ελαστικοποίηση των κανόνων από τους εθνικούς  προϋπολογισμούς και τα ευρωπαϊκά προγράμματα, δίνοντας παράλληλα την  δυνατότητα να ρυθμίζεται η ένταση της ενίσχυσης, είτε βάση του μέσου εθνικού μισθού,  είτε βάση του μηνιαίου ισοδυνάμου του εισοδήματος των αυτοαπασχολούμενων. Εντούτοις, το κυβερνητικό επιτελείο επιλέγει η παραπάνω ενίσχυση να μην παρέχεται  στον κλάδο των ιδιοκτητών ταξί». 

Εκτός όμως από τα παραπάνω οι επαγγελματίες – οδηγοί εκφράζουν  έντονα την ανησυχία τους για τη λειτουργία ειδικών πλατφορμών, που επιτρέπουν  τη μεταφορά επιβατών από μη επαγγελματίες, που εργάζονται περιστασιακά ως  οδηγοί. Η γνωστότερη τέτοια πλατφόρμα με την επωνυμία Uber σταμάτησε τη  λειτουργία της με την ψήφιση του ν. 4512/2018 αλλά έκτοτε φαίνεται να  επαναλειτουργεί. Οι επαγγελματίες οδηγοί ταξί υποστηρίζουν, ότι πρόκειται για αθέμιτο  ανταγωνισμό ενώ υπενθυμίζεται ότι το Δικαστήριο της ΕΕ (ΔΕΕ) αποφάνθηκε ότι η  παρεχόμενη στην Ισπανία υπηρεσία μία αντίστοιχης πλατφόρμας, ενέπιπτε στον τομέα των μεταφορών και δεν συνιστούσε υπηρεσία της κοινωνίας της  πληροφορίας (20.12.2017 Υπόθεση C-434/15) και ως εκ τούτου θα έπρεπε να  τηρηθούν οι οικείοι κανόνες για τις μεταφορές. 

Στη χώρα μας σύμφωνα με την περίπτωση 1 της υποπαραγράφου Η.2 της  παραγράφου Η. του άρθρου πρώτου του ν.4093/2012, προβλέφθηκε η δυνατότητα στα τουριστικά γραφεία και στα γραφεία ενοικιάσεως αυτοκινήτων και σε εταιρείες  και συνεταιρισμούς Επιβατηγών Δημόσιας Χρήσης Αυτοκινήτων, η ολική  εκμίσθωση με οδηγό μέσω προκρατήσεως με αντίστοιχη σύμβαση ελαχίστου  χρόνου διάρκειας τριών (3) ωρών, Επιβατηγών Ιδιωτικής Χρήσης (ΕΙΧ)  Αυτοκινήτων απαγορευόμενης της μεταφοράς επιβατών με κόμιστρο με τα  αυτοκίνητα αυτά. Στα ιδιόκτητα μεταφορικά μέσα περιλαμβάνονται επίσης τα κάθε  είδους τροχοφόρα επιβατηγά οχήματα τύπου mini-bus έως 9 θέσεων. Δυστυχώς  και αυτή η διάταξη καταστρατηγείται όπως καταγγέλλουν οι επαγγελματίες οδηγοί,  ειδικά ως προς τον ελάχιστο χρόνο διάρκειας της σύμβασης.  

Επειδή η πανδημία έχει πλήξει ανεπανόρθωτα τον κλάδο των  επαγγελματιών οδηγών ταξί, αφού κατά την έναρξη του 2021 μόνο στην Αττική, το  1/3 του στόλου των οχημάτων ταξί παρέμενε ακινητοποιημένο ενώ τα λειτουργικά  έξοδα συνεχίζουν μέχρι σήμερα να τρέχουν. 

Ερωτώνται οι Υπουργοί 

Οικονομικών  

-Υποδομών και Μεταφορών 

1. Προτίθενται να ενισχύσουν τους επαγγελματίες – οδηγούς ΤΑΧΙ με την  προσθήκη και αυτής της κατηγορίας στους προβλεπόμενους ΚΑΔ για  την χορήγηση αποζημίωσης ειδικού σκοπού; 

2. Υπάρχει πρόβλεψη για τη δημιουργία ενός κανονιστικού πλαισίου για τις  πλατφόρμες, τύπου uber, ούτως ώστε η λειτουργία τους να μην συνιστά  αθέμιτο ανταγωνισμό; 

Scroll to Top