Ο ΕΛΓΟ – ΔΗΜΗΤΡΑ είναι ο μοναδικός δημόσιος φορέας που παρέχει αποκλειστικά αγροτική επαγγελματική εκπαίδευση. Oι Γεωργικές Σχολές που εποπτεύονται από το ΥΠΑΑΤ έχουν μια διαδρομή συνεχούς λειτουργίας, που φτάνει, και σε κάποιες περιπτώσεις ξεπερνάει, τα 100 χρόνια (π.χ. Αβερώφειος Λάρισας, Γαλακτοκομική Ιωαννίνων). Η βοήθεια που έχουν προσφέρει διαχρονικά με τις τεχνικές γνώσεις και δεξιότητες στους συγκεκριμένους ειδικευμένους τομείς, τις έχουν καταξιώσει στην συνείδηση του αγροτικού κόσμου όλες αυτές τις δεκαετίες. Παράλληλα, παρέχοντας δωρεάν σίτιση και στέγαση, έδιναν την δυνατότητα φοίτησης σε αυτές και στα φτωχότερα τμήματα του αγροτικού πληθυσμού.
Τα τελευταία χρόνια λειτουργούν με την μορφή των Επαγγελματικών Σχολών (ΕΠΑ.Σ.) 6 σχολές με ταυτόχρονη λειτουργία οικοτροφείων ανά Σχολή. Οι έξι (6) Επαγγελματικές Σχολές (ΕΠΑ.Σ.) του ΕΛΓΟ-Δήμητρα είναι: 1. Νεμέας (Αμπελουργία-Οινοτεχνία) 2.Κρήτης(Μεσσαρά Ηρακλείου) Θερμοκηπιακές Κατασκευές και Καλλιέργειες 3. Καλαμπάκας (Ξυλογλυπτική -Διακοσμητική Επίπλου) 4. Αβερώφειος Λάρισας (α) Αγροτικά Μηχανήματα, β) Ζωοτεχνία) 5. Γαλακτοκομική Ιωαννίνων (Γαλακτοκομία-Τυροκομία) και 6. Αμαρουσίου (Κτήμα Συγγρού) (Φυτοτεχνικές Επιχειρήσεις-Αρχιτεκτονική Τοπίου).
Παρόλο που από την Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ είχε αποφασιστεί η παράταση λειτουργίας με την μορφή των Επαγγελματικών Σχολών (ΕΠΑ.Σ.) έως και το 2022 ώστε να πραγματοποιηθεί αξιολόγηση στο τέλος της περιόδου, η σημερινή Κυβέρνηση της Ν.Δ. αποφάσισε τη παύση της λειτουργίας των ΕΠΑΣ στις 21.12.2020 με τον Νόμο 4763/2020. (ΦΕΚ 254/Α/21-12-2020 Άρθρο 15 , παρ.7).
Σύμφωνα με τις πρόσφατες απαντήσεις που δόθηκαν από τους αρμόδιους φορείς (ΥΠΑΑΤ-ΕΛΓΟ ΔΗΜΗΤΡΑ) στο πλαίσιο του Κοινοβουλευτικού Ελέγχου, ο ΕΛΓΟ-ΔΗΜΗΤΡΑ, βρίσκεται σε συνεργασία με το εποπτεύον Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, σχετικά με την ίδρυση Αγροτικών Δημόσιων Ι.Ε.Κ. και τη λειτουργία τους από το επόμενο σχολικό έτος, αρχικά στις περιοχές και με τις ειδικότητες των έξη (6) Επαγγελματικών Σχολών (ΕΠΑ.Σ.) σε εναρμόνιση και με το ισχύον νομικό πλαίσιο του Υπουργείου Παιδείας(ν. 4763-21.12.20 -ΦΕΚ Α 254 “Εθνικό Σύστημα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης και Διό Βίου Μάθησης”).
Επειδή δεν έχει γίνει καμιά ιδρυτική πράξη ΙΕΚ ενώ έχει περάσει σημαντικό χρονικό από τις 21.12.2020 από τους αρμοδίους φορείς (ΥΠΑΑΤ-ΕΛΓΟ ΔΗΜΗΤΡΑ),
Επειδή από τις σχετικές απαντήσεις στο πλαίσιο του Κοινοβουλευτικού Ελέγχου Φορέων δεν προκύπτει ότι έχουν γίνει οι απαραίτητες προετοιμασίες για την απρόσκοπτη μετάβαση των ΕΠΑ.Σ σε ΙΕΚ, χωρίς διακοπή της λειτουργίας τους,
Επειδή το απομένον χρονικό διάστημα μέχρι την 1η Οκτωβρίου, που ξεκινούν τα μαθήματα στα ΙΕΚ, είναι ήδη στενό για να ολοκληρωθούν οι προετοιμασίες και απαραίτητες ενέργειες ώστε να λειτουργήσουν από την αμέσως επόμενη χρονιά σαν Ινστιτούτα Επαγγελματικής Κατάρτισης (ΙΕΚ),
Επειδή είναι σοβαρή η πιθανότητα μη λειτουργίας των πρώην ΕΠΑ.Σ. του ΕΛΓΟ ΔΗΜΗΤΡΑ σαν ΙΕΚ από το επόμενο σχολικό έτος,
Επειδή η μη λειτουργία το επόμενο σχολικό έτος συνεπάγεται την σοβαρή οπισθοδρόμηση στην απρόσκοπτη, εδώ και πολλά χρόνια, παροχή αγροτικής εκπαίδευσης και τη στέρηση της δυνατότητας πρόσβασης και φοίτησης και απόκτησης γνώσεων και δεξιοτήτων στα φτωχότερα τμήματα του αγροτικού πληθυσμού,
Επειδή δεν γίνεται οποιαδήποτε αναφορά στην συνέχιση με ασφάλεια και το απαραίτητο προσωπικό, στην λειτουργία των οικοτροφείων, ενώ η μη λειτουργία τους είναι σοβαρός λόγος αποκλεισμού από τη φοίτηση των μαθητών που προέρχονται από τις οικονομικά ασθενέστερες ομάδες της κοινωνίας, όπως είναι παραδοσιακά οι αγρότες,
Επειδή οι καθυστερήσεις και η διαφαινόμενη ελλιπής προετοιμασία και πιθανή μη λειτουργία των δημόσιων ΙΕΚ του ΕΛΓΟ ΔΗΜΗΤΡΑ θα έχουν σαν αποτέλεσμα τον περιορισμό της πρόσβασης στην αγροτική εκπαίδευση των οικονομικά ασθενέστερων που δεν έχουν τη δυνατότητα φοίτησης στα ιδιωτικά ΙΕΚ,
Ερωτάται ο αρμόδιος Υπουργός:
1. Ποιοι είναι οι λόγοι που δεν έχει προβεί ακόμη στην ιδρυτική πράξη ΙΕΚ σύμφωνα με τον νέο Νόμο 4763-21.12.20 -ΦΕΚ Α 254 “Εθνικό Σύστημα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης και Διό Βίου Μάθησης”;
2. Έχει ληφθεί μέριμνα ώστε να λειτουργήσει δημόσια αγροτική επαγγελματική εκπαίδευση κατά την ερχόμενη ακαδημαϊκή περίοδο;
3. Έχει αποφασιστεί ο τρόπος λειτουργίας των οικοτροφείων και έχουν γίνει οι απαραίτητες ενέργειες ώστε να υπάρχει το απαραίτητο προσωπικό σε αυτά για να διασφαλίζεται η ασφάλεια των διαμενόντων μαθητών;
4. Σε ποιο στάδιο βρίσκεται η σχετική προετοιμασία και οι απαιτούμενες ενέργειες διασφάλισης της πιστοποίησης κτηρίων και δομών (πρόσβαση ΑΜΕΑ, σχέδια πυρασφάλειας κ.λ.π);
5. Σε ποιο στάδιο βρίσκεται η σχετική προετοιμασία και οι απαιτούμενες ενέργειες, ώστε να επαναξιολογηθούν με βάση τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά των Σχολών του ΥΠΑΑΤ οι οδηγοί κατάρτισης με τις υπαρκτές ειδικότητες ΙΕΚ που θα χρησιμοποιηθούν και να εκδοθούν οι σχετικές ΚΥΑ;
6. Έχουν συσταθεί επιτροπές που θα διαμορφώσουν τους οδηγούς κατάρτισης, για τις νέες ειδικότητες ΙΕΚ (π.χ. Ξυλογλυπτική) που δεν έχουν εγκεκριμένες ενεργές ειδικότητες ΙΕΚ από το Υπουργείο Παιδείας και σε ποιο στάδιο βρίσκεται η σχετική προετοιμασία;