Η επέλαση της κακοκαιρίας «Daniel» με ανυπολόγιστες επιπτώσεις στην οικονομία, στο περιβάλλον, στις υποδομές, στις περιουσίες, είναι βέβαιο ότι απαιτεί μακρόπνοο σχεδιασμό για την ανασυγκρότηση, την αναγέννηση και την επαναφορά της οικονομικής και κοινωνικής ζωής των Θεσσαλών. Όμως, υπάρχουν τρέχοντα και ανεπίδεκτα αναβολής και μετάθεσης ζητήματα, τα οποία χρήζουν αμεσότατης αντιμετώπισης και σχεδιασμού, καθώς αφορούν στις τρέχουσες βιοτικές ανάγκες των πολιτών που επλήγησαν.
Μεταξύ αυτών των θεμάτων, που απαιτούν άμεση επέμβαση της Πολιτείας και συνιστούν κρατική αρωγή υπό μία ευρύτερη έννοια, είναι η πρόνοια για ευάλωτες κοινωνικές και πληθυσμιακές ομάδες, οι οποίες, εξαιτίας της κατάστασης που προκλήθηκε, χρήζουν έτι περαιτέρω αυξημένης κοινωνικής προστασίας.
Πρόκειται για μεγάλο αριθμό Θεσσαλών συμπολιτών μας, γονέων και μαθητών, που μετά τις καταστροφικές πλημμύρες του Σεπτεμβρίου, ενώ έχουν μείνει χωρίς σπίτι, χωρίς υπάρχοντα, χωρίς εργασία, παραγωγή κ.λ.π, συγχρόνως παρακολουθούν με έκδηλη αγωνία την προσπάθεια των παιδιών τους για είσοδο στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Πρόκειται για θέμα που αφορά τις οικογένειες που έχουν παιδιά μαθητές της Γ’ Τάξης Λυκείων και ειδικότερα τους κατοίκους των πλημμυροπαθών περιοχών της Λάρισας, του δήμου Κιλελέρ, αλλά και άλλων δήμων των Τρικάλων και της Καρδίτσας.
Οι τεράστιες ζημιές που προκλήθηκαν (κατοικίες γκρεμισμένες ή ακατάλληλες, σχολικές μονάδες επίσης ακατάλληλες ή έστω επί μακρόν κλειστές για προληπτικούς λόγους), συνετέλεσαν στο μέγιστο βαθμό στον ολικό «εκτροχιασμό» των μαθητών της Γ΄ Λυκείου από το στόχο τους. Υπό τις συγκεκριμένες συνθήκες, είναι φύσει αδύνατο για έναν μαθητή να αφοσιωθεί απερίσπαστος στο έργο του, το οποίο δεν είναι άλλο από τη μελέτη και την απρόσκοπτη συμμετοχή στην εκπαιδευτική διαδικασία.
Στην Θεσσαλία και δη στους πλημμυροπαθείς δήμους, έχει διαμορφωθεί ένα νέο, εντελώς διαφορετικό τοπίο, σε όλους τους τομείς της κοινωνικής ζωής. Εξαίρεση δεν θα μπορούσε να αποτελεί ο χώρος της παιδείας και μπορούμε όλοι μας να αντιληφθούμε το βάθος και την έκταση του προβλήματος (που πέραν της υλικής διάστασης έχει και σημαντικές συναισθηματικές και ψυχικές προεκτάσεις), που δεν πρέπει να διαλάθει της προσοχής των αρμόδιων Υπουργείων.
Η προετοιμασία των υποψηφίων για τις Γενικές Εξετάσεις (Πανελλήνιες Εξετάσεις) στις πληγείσες περιοχές έχει πλέον καταστεί προδήλως ανεπαρκής με δεδομένο ότι οι προκληθείσες ζημίες και οι νέες συνθήκες διαβίωσης έχουν οδηγήσει τους μαθητές της Γ΄ Λυκείου σε καθεστώς ιδιότυπης «ομηρείας». Πολλοί μαθητές έχουν αλλάξει τόπο διαμονής, στερούνται δυνατότητας ή ευχέρειας πρόσβασης στο διαδίκτυο – σταθερή τηλεφωνία, όπως πχ στην περιοχή των εργατικών κατοικιών στην Γιάννουλη Λάρισας.
Ο καθένας μπορεί να αντιληφθεί την αναγκαιότητα λήψης μέτρων για τους μαθητές που πρόκειται να συμμετάσχουν στη διαδικασία των Πανελλαδικών Εξετάσεων, καθώς οι καταστροφικές πλημμύρες δεν έχουν επιβαρύνει μόνο την ψυχολογική τους κατάσταση, αλλά και έχουν ανατρέψει ουσιωδώς προς το χειρότερο τις καθημερινές τους συνθήκες διαβίωσης, συνεπώς και τις μαθησιακές τους επιδόσεις.
Κατόπιν των παραπάνω, τίθεται πλέον ζήτημα αξιοκρατίας και ισονομίας, επί της βάσης της Αρχής της Αναλογικής Ισότητας, καθόσον οι υποψήφιοι των Γενικών Εξετάσεων τρέχοντος έτους που διαμένουν στους πληγέντες Δήμους, δεν βιώνουν τις απαραίτητες εκείνες συνθήκες ομαλότητας, ώστε να προετοιμαστούν καταλλήλως και να εξετασθούν επί ίσοις όροις με τους υποψηφίους των λοιπών περιοχών.
Επειδή, οι καταστροφικές πλημμύρες έχουν πλήξει οικογένειες σε υπέρμετρο βαθμό, καθώς πέραν της ψυχικής και ηθικής δοκιμασίας, έχουν μείνει κυριολεκτικά άστεγες, έχουν καταστραφεί οι οικοσυσκευές τους, οι περιουσίες τους, οι αγροτικές τους παραγωγές κλπ. Σήμερα, οι πληγέντες, όλως ενδεικτικά, από τις εργατικές κατοικίες της Γιάννουλης, το Αρμένιο του Δήμου Κιλελέρ, τον Παλαμά Καρδίτσας, την Φαρκαδόνα Τρικάλων, τα Φάρσαλα, έχουν επιδοθεί σε μια άνιση προσπάθεια με το χρόνο και την οικονομική αφαίμαξη, ώστε να ανεύρουν κατοικίες, να αποκαταστήσουν ζημίες, να επισκευάσουν σπίτια, να αγοράσουν την αναγκαία οικοσυσκευή κ.οκ.
Επειδή είναι δίκαιο και εύλογο οι μαθητές όλων των πλημμυροπαθών πληγεισών περιοχών να απολαύουν ειδικής μοριοδότησης αφού μετά τις καταστροφικές πλημμύρες του Σεπτεμβρίου 2023, είναι το λιγότερο που μπορεί να γίνει για τους μαθητές, οι οποίοι κατάφεραν να ανταπεξέλθουν παρά τις δυσκολίες και τις αντίξοες συνθήκες.
Επειδή, αντίστοιχα παραδείγματα μοριοδότησης μαθητών προερχόμενων από περιοχές που έχουν υποστεί φυσικές καταστροφές, βρίσκουμε στην Σάμο το σχολικό έτος 2020-2021, στη Χίο, τα Ψαρά και τη Λέσβο το σχολικό έτος 2017-2018, ενώ η πλέον πρόσφατη υπουργική απόφαση έχει εκδοθεί από εσάς, μόλις τον Σεπτέμβριο του τρέχοντος έτους, και αναφέρομαι στην υπ’ αριθ. Αριθ. Φ.253.2/95951/A5 (ΦΕΚ Β’ 5306/05.09.2023) Υπουργική απόφαση, σύμφωνα με την οποία καθορίστηκαν ως δικαιούχοι ειδικού ποσοστού για εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση το ακαδημαϊκό έτος 2023-2024 μαθητές και απόφοιτοι Γενικών και Επαγγελματικών Λυκείων περιοχών που έχουν πληγεί εξαιτίας φυσικών καταστροφών.
Επειδή, επιβάλλεται να γίνει αντίστοιχη ρύθμιση και για την μοριοδότηση όλων των μαθητών της Γ’ λυκείου για τις πανελλαδικές εξετάσεις 2023-2024, και ειδικότερα, επιβάλλεται να ληφθούν εξισορροπητικά – αντισταθμιστικά μέτρα επ’ ωφελεία των πληγέντων μαθητών – υποψηφίων των Γενικών Εξετάσεων, με λήψη των προβλεπόμενων έκτακτων ειδικών μέτρων από το Υπουργείο Παιδείας παρέχοντας (κατά σειρά προτεραιότητας) αυξημένο συντελεστή σε εξεταζόμενα μαθήματα ή (εναλλακτικά) προσαύξηση 20% επί του συνόλου των μορίων και (συνδυαστικά) σχετική ποσόστωση (βάσει του άρθρου 42 του Ν. 4521/2018) υπέρ των υποψηφίων που ήταν κάτοικοι περιοχών που κηρύχθηκαν σε καθεστώς Εκτάκτου Ανάγκης στις πληγείσες περιοχές της Θεσσαλίας.
Επειδή, πρέπει να εφαρμοστεί το άρθρο 42 του ν. 4521/2018, σύμφωνα με το οποίο:
1. Οι μαθητές της τελευταίας τάξης και οι απόφοιτοι των ΓΕΛ και των ΕΠΑΛ περιοχών που πλήττονται κατά τη διάρκεια του σχολικού έτους εξαιτίας φυσικών καταστροφών, όπως ιδίως από καταστροφικούς σεισμούς και πλημμύρες, εισάγονται καθ υπέρβαση του αριθμού εισακτέων σε Σχολές, Τμήματα και εισαγωγικές κατευθύνσεις των Α.Ε.Ι. και των Ανώτατων Εκκλησιαστικών Ακαδημιών. Το δικαίωμα αυτό ισχύει μόνο για όσους υποβάλλουν αίτηση – δήλωση και συμμετέχουν στις πρώτες μετά το συμβάν πανελλαδικές εξετάσεις της τακτικής εξεταστικής περιόδου ή στις πανελλαδικές εξετάσεις κατά τη διάρκεια των οποίων συνέβη το περιστατικό και αφορά στην εισαγωγή κατά το οικείο ακαδημαϊκό έτος. Η περιοχή πρέπει να έχει κηρυχθεί σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης πολιτικής προστασίας, σύμφωνα με όσα ορίζονται στο ν. 3013/2002 (Α 102).
Επειδή, σύμφωνα με το άρθρο 2 του ίδιου άρθρου, «Για την εφαρμογή του παρόντος απαιτείται κάθε φορά η έκδοση σχετικής απόφασης του Υπουργού Παιδείας, Ερευνας και Θρησκευμάτων, με την οποία καθορίζεται το ειδικό ποσοστό το οποίο αποδίδεται βάσει του αριθμού των πληγέντων σε σχέση με τους συμμετέχοντες στις πανελλαδικές εξετάσεις ανά κατηγορία λυκείου, η δυνατότητα υπαγωγής στο ειδικό ποσοστό, τυχόν ειδικότερες προϋποθέσεις για την επιλογή, τα αντίστοιχα δικαιολογητικά, η διαδικασία επιλογής, καθώς και κάθε άλλο σχετικό θέμα.
Ερωτάται ο κ. Υπουργός
Προτίθεται ως Υπουργείο Παιδείας και σύμφωνα με την νομοθετική εξουσιόδοτηση που του παρέχεται, να εκδώσει την προβλεπόμενη υπουργική απόφαση, ώστε να συμπεριλάβει στην «ειδική μοριοδότηση» όλους τους υποψήφιους των πανελλαδικών εξετάσεων, για το σχολικό έτος 2023-2024, από όλες τις περιοχές που έχουν κηρυχθεί σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης στην Θεσσαλία και ειδικότερα στον νομό Λάρισας, από τις πλημμύρες του Σεπτεμβρίου 2023;