Την ανάγκη για αναμόρφωση του νομοθετικού πλαισίου περί μεταθέσεων, αποσπάσεων εκπαιδευτικών με αναπηρίες και εκπαιδευτικών που είναι γονείς ατόμων με αναπηρία, επισημαίνει ο Βουλευτής Λάρισας του ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία κ. Βασίλης Κόκκαλης, με ερώτηση που κατέθεσε προς τον Υπουργό Παιδείας κ. Κυριάκο Πιερρακάκη.
Αναλυτικά η ερώτηση του κ. Κόκκαλη: «Σύμφωνα με την παρ. 1 του άρθρου 13 του π.δ.50/1996, ορίζεται ότι για τις ειδικές κατηγορίες μετάθεσης:
1. Κατά τις μεταθέσεις και τοποθετήσεις των εκπαιδευτικών λειτουργών μετατίθενται ή τοποθετούνται, κατά προτεραιότητα, συγκρινόμενοι μόνο μεταξύ τους α) Οι εκπαιδευτικοί που έχουν παιδιά τα οποία χρειάζονται ειδική θεραπευτική αγωγή ή εκπαίδευση και είναι τυφλά, κωφά ή βαρήκοα, αυτιστικά, σπαστικά, πάσχουν από μεσογειακή αναιμία, που χρήζει μεταγγίσεων αίματος, λευχαιμία, αιμορροφιλία, χρόνια νεφρική ανεπάρκεια σε στάδιο αιμοκάθαρσης, ΑΙDS, σύνδρομο DΟWΝ και σκλήρυνση κατά πλάκας τετραπληγικής ή παραπληγικής μορφής καρκίνο σε μεταστατικό στάδιο και νόσο του Crohn. Για την απόδειξη των λόγων αυτών απαιτείται βεβαίωση Δευτεροβάθμιας Υγειονομικής Επιτροπής στην οποία θα εκτίθεται και το ιστορικό της ασθένειας β) …. γ) Οι εκπαιδευτικοί που οι ίδιοι ή οι σύζυγοί τους πάσχουν από μεσογειακή αναιμία που χρήζει μεταγγίσεων αίματος, λευχαιμία, αιμορροφιλία, χρόνια νεφρική ανεπάρκεια σε στάδιο αιμοκάθαρσης, ΑΙDS και σκλήρυνση κατά πλάκας τετραπληγικής ή παραπληγικής μορφής καρκίνο σε μεταστατικό στάδιο και νόσο του Crohn. Για την απόδειξη των λόγων αυτών απαιτείται βεβαίωση Δευροβάθμιας Υγειονομικής Επιτροπής στην οποία θα εκτίθεται και το ιστορικό της ασθένειας.
Όμως, η εν λόγω διάταξη και η περιοριστική αναφορά των ασθενειών που χρήζουν της ειδικής μεταχείρισης στον τομέα της μετάθεσεως εκπαιδευτικών, έχει ως συνέπεια να υπάρχουν πλήθος εκπαιδευτικών, οι οποίοι αιτούνται να υπαχθούν στις ειδικές κατηγορίες μετάθεσης του άρθρου 13 του π.δ.50/1996, επισυνάπτοντας και σχετικές γνωματεύσεις, όπου αναφέρεται η πάθηση, η μονιμότητα αυτής, καθώς και ότι η κατάστασή τους είναι μόνιμη και δεν επιδέχεται καμμίας βελτίωσης, δηλαδή στοιχεία τα οποία βρίσκονται σε αναλογία με την μορφή, την σοβαρότητα και την μονιμότητα των παεριοριστικά αναφερόμενων παθήσεων του άρθρου 13 του εν λόγω ΠΔ.
Εξαιτίας της περιοριστικής αναφοράς των ασθενειών, τα αρμόδια όργανα απορρίπτουν τις αιτήσεις εκπαιδευτικών θεωρώντας ότι δεν υπάγονται στις ειδικές κατηγορίες μετάθεσης του άρθρου 13 του π.δ.50/1996, χωρίς να προβαίνουν ή να έχουν δικαίωμα να προβούν σε διασταλτική ερμηνεία της προαναφερόμενης διάταξης και να συμπεριλάβουν στην ειδική κατηγορία μετάθεσης και άλλους εκπαιδευτικούς, για τους οποίους συντρέχουν οι ίδιες ή ανάλογες ιδιαίτερες ανάγκες και συνθήκες, δυνάμει των οποίων χρήζουν εξομοίωσης με όσους πάσχουν από τις περιοριστικά αναφερόμενες ασθένειες. Επί παραδείγματι στο Π.Δ. 50/1996, δεν συμπεριλαμβάνονται κατηγορίες αναπηρίας όπως τυφλοί ή κωφοί, πάσχοντες από κυστική ίνωση, αλλά ακόμα και οι πάσχοντες από σκλήρυνση κατά πλάκας, Εύκολα γίνεται αντιληπτό από τα προαναφερόμενα ότι χρειάζεται άμεση αναμόρφωση και επικαιροποίηση το εν λόγω Π.Δ.
Επειδή, ο νομοθέτης οφείλει να αφουγκραστεί το περί δικαίου αίσθημα, αλλά και την ειδική έκθεση και πρόταση τόσο του ΚΕΣΥ (απόφαση 4/2016 ολομέλειας), όσο και την ειδική έκθεση και πρόταση του Συνηγόρου του Πολίτη, και να λάβει ειδική μέριμνα και με νομοθετική ρύθμιση να προβεί σε διεύρυνση του καταλόγου παθήσεων των εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης ή των συζύγων τους που επιτρέπουν την κατά προτεραιότητα μετάθεση ή τοποθέτηση ή εξαίρεση από τον χαρακτηρισμό τους ως υπεράριθμων.
Επειδή, ο Συνήγορος του Πολίτη έχοντας την ειδική αρμοδιότητα για την εξωτερική, ανεξάρτητη παρακολούθηση της εφαρμογής της Σύμβασης του Ο.Η.Ε. για τα δικαιώματα των ΑμεΑ, σε σειρά εκθέσεων (4) συνολικά, έχει εξετάσει και δημοσιοποιήσει τις πλημμέλειες, τα ελλείμματα και τις στρεβλώσεις, στο επίπεδο της κείμενης νομοθεσίας, των δευτερογενών κανονιστικών ρυθμίσεων, της διοικητικής λειτουργίας και πρακτικής. Επίσης, έχει προβεί σε διαπιστώσεις καθυστερήσεων ή/και αλυσιτελών ρυθμίσεων, και έχει διατυπώσει αλλά και επαναφέρει, προτάσεις για την ουσιαστική μετουσίωση των προνοιών της Σύμβασης σε κανονιστικού περιεχομένου ρυθμίσεις, σταχυολογεί προτάσεις της Αρχής που έγιναν αποδεκτές και διαμόρφωσαν επιμέρους νομοθετικές παρεμβάσεις, αποτιμά την αποτελεσματική εφαρμογή πολιτικών και αναδεικνύει το βαθμό ετοιμότητας και ανταπόκρισης του διοικητικού μηχανισμού.
Επειδή, στην ΕΙΔΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ 2022, αποτυπώνονται 10 ΔΙΚΑΙΏΜΑΤΑ ΤΩΝ ΑΤΌΜΩΝ ΜΕ ΑΝΑΠΗΡΙΕΣ και καταγράφονται προβλήματα αναφορικά με αυτά, μεταξύ των οποίων στην ενότητα 1.3. της εν λόγω έκθεσης, γίνεται ειδική αναφορά στο ζήτημα που έχει απασχολήθει την νομοθεσία από το έτος 2012 και αφορά στις ΠΑΑΘΗΣΕΙΣ ΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΠΟΥ ΕΠΙΤΡΕΠΟΥΝ ΤΗΝ ΚΑΤΑ ΠΡΟΤΕΡΑΙΟΤΗΤΑ ΜΕΤΑΘΕΣΗ ΤΟΥΣ, καταλήγοντας με την προτροπή προς το Υπουργείο Παιδείας, για νομοθετική παρέμβαση με σκοπό την διεύρυνση καταλόγου παθήσεων των εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης ή των συζύγων τους που επιτρέπουν την κατά προτεραιότητα μετάθεση ή τοποθέτηση ή εξαίρεση από τον χαρακτηρισμό τους ως υπεράριθμων.
Επειδή, η ειδική έκθεση του συνηγόρου του πολίτη, θεωρεί ότι είναι κλειστός ο αριθμός των ασθενειών που, σύμφωνα με τα άρθρα 13 § 1 περ. γ΄ και 14 § 11 του ΠΔ 50/1996, επιτρέπουν την κατά προτεραιότητα μετάθεση ή τοποθέτηση ή εξαίρεση από τον χαρακτηρισμό τους ως υπεράριθμων και ότι είναι δεδομένη η ανάγκη της διεύρυνσης του αριθμού των ασθενειών που αναφέρονται στο άρθρο 13 § 1 περ. γ΄ του ΠΔ 50/1996.
Επειδή, το Κ.Ε.Σ.Υ. στο πλαίσιο του εκσυγχρονισμού του εν λόγω προεδρικού διατάγματος, είχε ζητήσει από το 2016 από το Υπουργείο Παιδείας την εφαρμογή της υπ’ αριθ. 4 Απόφασης της 256ης/24.06.2016 Ολομέλειάς του για την τροποποίηση των διατάξεων που Π.Δ. 50/96 ώστε για λόγους ισονομίας και ισότητας, να συμπεριληφθούν και άλλες κατηγορίες αναπηρίας στην ευνοϊκή αυτή ρύθμιση, χωρίς ακόμα να έχει γίνει δεκτή.
Επειδή, ήδη από το 2016 με την 4/24-6-2016 απόφαση του ΚΕΣΥ, είχε προταθεί να ενταχθούν στις διατάξεις του άρθρου 13 § 1 περ. γ΄ του ΠΔ 50/1996 και άλλες ασθένειες, διευρύνοντας τον αριθμό αυτών, αλλά παρά το γεγονός ότι το ΚΕΣΥ, εντούτοις, ουδεμία πρόνοια έχει ληφθεί.
Επειδή, τίθεται ζήτημα όμοιας και ίσης μεταχείρισης, καθώς πλήθος παθήσεων και παθήσεων που εν γένει συνεπάγοναι την ανάγκη συμπαράστασης ετέρου προσώπου, πλην των αναφερόμενων περιοριστικά στο νόμο, είναι εξ ίσου σοβαρές και χρήζουσες όμοιας προστασίας με αυτές που περιοριστικά αναφέρονται στο άρθρο 13 § 1 περ. γ΄ του ΠΔ 50/1996.
Επειδή, το Υπουργείο εξακολουθεί να μην παρεμβαίνει νομοθετικά ώστε να διευρύνει τον περιοριστικά αναφερόμενο κατάλογο και να διατηρεί χωρίς νόμιμο έρεισμα, το υφιστάμενο νομοθετικό καθεστώς, εγείροντας ζητήματα συνταγματικότητας.
Κατόπιν τούτων, ερωτάται ο αρμόδιος Υπουργός: Προτίθεται να αποκαταστήσει την άνιση μεταχείριση και να λάβει νομοθετική πρωτοβουλία, ώστε ενταχθούν στις διατάξεις του άρθρου 13 § 1 2 περ. γ΄ του ΠΔ 50/1996 και άλλες ασθένειες, εξ ίσου σοβαρές και χρήζουσες όμοιας ή ανάλογης προστασίας με αυτές του άρθρου 13 § 1 περ. γ΄ του ΠΔ 50/1996;»