Οδοντωτός: Οι κατολισθήσεις αριθμούν 5 και συνεχίζουμε;

Η σιδηροδρομική γραμμή του Οδοντωτού είναι η ορεινότερη της Ελλάδας με εύρος γραμμής μόλις 75 εκατοστά. Το σιδηροδρομικό δίκτυο είναι οδοντωτό στα σημεία που λόγω της μορφολογίας του εδάφους υπάρχουν μεγάλες κλίσεις παρέχοντας έτσι τη δυ νατότητα στην αμαξοστοιχία να σκαρφαλώνει στο υψόμετρο των 750 μέτρων. Η δια δρομή μήκους 22 χιλ. και διάρκειας περίπου μίας ώρας ξεκινάει από το Διακοπτό, ο Οδοντωτός διασχίζει το φαράγγι του Βουραϊκού, περνά από το χωριό Ζαχλωρού και κα ταλήγει στα Καλάβρυτα. Η γεωλογική μορφολογία της περιοχής από την οποία διέρχεται το τρένο παρουσιάζει ιδιαιτερότητες που θα πρέπει να εξετάζονται προκειμένου σε προληπτικό επίπεδο η μεταφορά των επιβατών να συντελείται με όρους ασφάλειας. 

Ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ ήδη με κοινοβουλευτικές παρεμβάσεις από το Νοέμβριο του 2023 επι σήμανε την αναγκαιότητα ενός ολοκληρωμένου σχεδιασμού και τη λήψη άμεσων δρά σεων που να μη θέτουν σε κίνδυνο εν γένει τη λειτουργεία του Οδοντωτού αλλά και την ασφάλεια των επιβαινόντων. Σημειώνεται ότι τότε οι κατολισθήσεις που είχαν ως αποτέ λεσμα τη διακοπή λειτουργίας της σιδηροδρομικής διαδρομής του Οδοντωτού αριθ μούσαν σε τέσσερεις. Στο με Α.Π. 9067278/29.11.2023 απαντητικό έγγραφο του ΟΣΕ Α.Ε. υπάρχουν οι παραδοχές της ιδιαίτερης γεωλογικής μορφολογίας που σε συνδυα σμό με τις καταστροφικές πυρκαγιές και τα επίπεδα βροχόπτωσης οδηγούν σε μεγάλης έκτασης κατολισθήσεις καθώς και εδαφικού υλικού στην περιοχή της γραμμής. Παράλ ληλα, αναφέρεται η ανάθεση μελέτης στο Πανεπιστήμιο Πατρών για τη διερεύνηση, με ταξύ άλλων, των επισφαλών σημείων της σιδηροδρομικής γραμμής, τον εντοπισμό των αιτιών και την πρόταση λύσεων. Τέλος, βεβαιώνεται ότι η εν λόγω μελέτη συνδυαστικά με την υπό εκπόνηση έκθεση του Πανεπιστημίου Πατρών με την Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας πως θα αποτελέσουν βάση για εύρεση οριστικών λύσεων. 

Μετά την πάροδο τριών μηνών ήρθε η πέμπτη κατολίσθηση στο Βουραϊκό με αποτέ λεσμα τον εγκλωβισμό 90 επιβατών του Οδοντωτού. Πιο συγκεκριμένα, το τρένο σταμά τησε κοντά στη θέση Νιάματα με κατολισθήσεις, ευτυχώς, πίσω και εμπρός της γραμ μής. Η ΝΔ οφείλει να μη κλείνει τα αυτιά της όταν ο κώδωνας του κινδύνου ηχεί. Επι πλέον, γεννώνται εύλογα ερωτηματικά ως προς το πως σχεδιάζεται και από ποιους ε μπλεκόμενους φορείς λαμβάνεται η απόφαση ότι η καθημερινή διαδρομή του Οδοντω τού θα πραγματοποιείται με ασφάλεια. 

Με δεδομένα τα παραπάνω, τη διαπιστωμένη υψηλή συχνότητα κατολισθήσεων στην περιοχή και σε συνδυασμό με την αναγκαιότητα σχεδιασμού ενεργειών αλλά και τήρη σης όρων ασφαλούς μετακίνησης των επιβατών του Οδοντωτού

Ερωτώνται οι αρμόδιοι Υπουργοί: 

1. Σε ποιες ενέργειες έχουν προβεί το διάστημα που προηγήθηκε προκειμένου  για την ασφαλή μετακίνηση των επιβατών του Οδοντωτού;  

2. Έχουν ληφθεί μέτρα και έχουν γίνει αντίστοιχα εργασίες για την αποφυγή του  κινδύνου κατολισθήσεων αλλά και πλημμυρικών φαινομένων στις περιοχές  από τις οποίες διέρχεται ο Οδοντωτός; 

3. Ποια στοιχεία λαμβάνονται υπόψη, ποιοι είναι οι εμπλεκόμενοι φορείς και  ποιος αποφασίζει την πραγματοποίηση της διαδρομής του Οδοντωτού σε κα θημερινή βάση και ανά δρομολόγιο; 

4. Έχουν παραλάβει τη μελέτη από το Πανεπιστήμιο Πατρών; 

5. Ποια μέτρα προτείνονται στη σχετική μελέτη του Πανεπιστημίου Πατρών;

Scroll to Top